Wat speelt er bij EDM.

campaign-creators-8f4ex4nw1yy-unsplash.jpg

CRM onboarding: til uw online bereik naar een hoger niveau

Als organisatie wilt u klanten zo effectief en efficiënt mogelijk bereiken. Op het gebied van online kan het inzetten van CRM onboarding hier goed bij helpen. Maar wat wordt er verstaan onder CRM onboarding, hoe werkt het precies en wat kan het voor uw marketingstrategie betekenen? Een antwoord op deze vragen en meer kunt u terugvinden in dit artikel.  
 
De basis van CRM onboarding; het koppelen van interne- en externe (klant)data
De kans is groot dat u klantdata verzamelt omdat u meer wilt weten over klanten, klantgedrag en voorkeuren, met als doel om relevanter te kunnen communiceren en een persoonlijk aanbod te kunnen doen. Vaak betreft het adresgegevens, contactinformatie, een e-mailadres, orderhistorie of zelfs een interesse-historie, voor het gemak bijgehouden in een CRM-systeem. Maar weet u zeker dat u van iedere klant de meest recente data voorhanden hebt, zoals bijvoorbeeld een veelgebruikt e-mailadres, social ID of algemeen ID?
 
In de praktijk zien we dat organisaties zonder webshop of zij die slechts enkele keren per jaar contact hebben met klanten, worstelen met het verhogen en vergroten van het klantbereik. Dit terwijl het voor onder andere klantbehoud en aftersales zeer belangrijk is dat direct online contact tot de mogelijkheden behoort. Maar waar problemen dreigen te ontstaan, worden ook passende oplossingen ontwikkeld. Inmiddels is het dan ook mogelijk om eigen informatie uit een CRM-systeem te koppelen aan externe marketingdata zodat deze klantgroep alsnog met een verrassend hoog herkenningspercentage online beschikbaar wordt. Onze ervaring leert dat het bereik op sociale media zelfs ruimschoots verdubbelt.
 
Maar hoe werkt het?
Het startpunt is de huidige klantdata uit het CRM-systeem. Om verzekerd te zijn van recente informatie dient deze data te worden opgeschoond, geactualiseerd en verrijkt met online kenmerken zoals een e-mailadres, algemene online ID’s en eventueel social ID’s. De recente klantdata wordt klaargezet in de vorm van een audience en zorgt uiteindelijk voor herkenning op het eigen platform, website en sociale media. Het resultaat is het effectiever en beter bereiken van klanten.
 
Beschikbaar voor ieder belangrijk online communicatiekanaal
CRM onboarding is mogelijk voor display, sociale media en ook e-mail. Dit ziet er als volgt uit:
  • Display: voor display (RTB-)campagnes zijn doelgroepen beschikbaar in de vorm van audiences op vrijwel alle bekende advertentie platformen, waaronder Adobe Audience Manager, Adform en Google Ads.
  • Sociale media: voor sociale media worden doelgroepen klaargezet als custom audience en gedeeld met het bedrijfsaccount. Over het algemeen is het ook mogelijk om, onder strikte voorwaarden, custom audiences direct klaar te zetten in het bedrijfsaccount.
  • E-mail: voor e-mail geldt dat er gebruik wordt gemaakt van e-mailadressen uit het eigen CRM-systeem of aanvullende e-mailadressen die bekend zijn van de klant. Natuurlijk te allen tijde voorzien van een expliciete en gegarandeerde opt-in.
 
De voordelen
De vraag wat nu precies het voordeel is van CRM onboarding, is ons niet onbekend. Het belangrijkste voordeel is dat u verzekerd bent van actuele, schone en complete klantdata. Omdat de klantdata opgeschoond is, bent u er ook van verzekerd dat u het bereik van eigen klanten op online communicatiekanalen kunt verhogen en vergroten. U bezit immers over up-to-date informatie van uw klanten! Daarnaast bent u beter in staat om een passende customer journey op te stellen en aan te bieden op uw eigen platformen, en kunt u klanten een beter aanbod doen dat écht bij ze past. Niet geheel onbelangrijk: u voldoet volledig aan de privacywetgeving (AVG).
 
CRM onboarding in de praktijk
Bij EDM passen we voor een aantal klanten al geruime tijd zeer succesvol CRM onboarding toe. Een goed voorbeeld van zo’n succesvolle toepassing is de CRM onboarding case van EMTÉ Supermarkten. Deze toepassing zorgde in 2018 voor een omzetstijging van maar liefst 29%.
 
Bent u benieuwd wat het voor uw organisatie kan betekenen en wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op via: mail@edm.nl of +31 (0)30 600 20 00. U bent ook altijd van harte welkom voor een goede kop koffie. 
Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.