Wat speelt er bij EDM.

wattdag.jpg

Dit zijn de 5 belangrijkste learnings van de WATT-dag

Wat zou u doen als Vakdag Fondsenwerving, totaal onvoorzien, niet door kan gaan? Dan organiseren we er zelf één! Ifunds, EDM, WWAV, Nassau Fundraising en Arjen van Ketel organiseerden op 30 november een eigen vakdag: WATT-dag. Hierdoor konden alsnog ruim 120 fondsenwervers inspiratie opdoen, hun kennis verrijken en collega's ontmoeten. Vijf verschillende talks stonden op het programma in het Smart Data Center in Nieuwegein. Wij hebben voor u van iedere talk de belangrijkste learning uitgelicht.

Coen van der Snoek en Jelle Rietveld, dataconsultants van EDM: "Het draait om persoonlijke en relevante communicatie."
In absolute bedragen gaat er in Nederland steeds meer geld naar goede doelen, maar relatief gezien is dit een steeds kleiner deel van het inkomen van de gemiddelde Nederlander. Met deze berekening trapten Coen van der Snoek en Jelle Rietveld het inhoudelijke programma van de WATT-dag af. De titel van de presentatie van de twee dataconsultants van EDM was 'een data gedreven donor journey'. Aan de basis van dit verhaal staat de creatie van slimme communicatiemomenten met een donateur. Hoe doet u dat? Een voor de hand liggend moment is een verjaardag, maar ook een verhuizing of een sterfgeval kan een goed moment zijn om een donateur te benaderen. Om te komen tot een data gedreven donor journey onderscheidt het tweetal verschillende stappen: data verzamelen, opbouw van de kennis van een donateur, het creëren van relevante contactmomenten en het maken van campagnes om dit vervolgens zoveel mogelijk te automatiseren. Op hoeveel momenten in het jaar communiceert u eigenlijk met uw donateurs?

Inez Koster, Customer Success Manager van IFunds: "Denk met elkaar de hele reis in het vroegste stadium helemaal uit."
Het automatiseren van campagnes wordt tegenwoordig marketing automation genoemd, het specialisme van Inez Koster van Ifunds. Met ruime ervaring in de charitatieve sector kan zij als geen ander in de huid kruipen van een fondsenwerver. Aan de hand van haar eigen Donor Journey Canvas en een uitgebreid flowoverzicht loodste Inez ons langs de tien belangrijkste frustraties waarmee u rekening moet houden als u aan de slag wilt gaan met marketing automation. Heel handig: ze geeft ook de oplossingen om die frustraties te lijf te gaan. Die zijn heel praktisch en vooral interessant voor diegenen die al een begin hebben gemaakt met marketing automation. Zo raadt ze aan om met de verschillende bureaus waarmee u werkt dezelfde afspraken te maken over de opbouw van de datafiles. Dan kunt u steeds weer hetzelfde template gebruiken. En laat files vooral automatisch klaarzetten op een SFTP-server, door uw eigen systeem, maar ook door de bureaus. Dan kan het systeem ze ook weer automatisch oppakken voor de volgende stap in de reis. Maar de belangrijkste les: "Denk met elkaar de hele reis in het vroegste stadium helemaal uit." Want dat is waar marketing automation om draait. Het van tevoren bepalen en inplannen van uw communicatiemomenten met uw donateur, zodat het u zo min mogelijk tijd kost.

Hans Broodman, Senior consultant bij Nassau Fundraising: "Focus niet op korte termijn inkomsten, maar op lange termijn rendement"
Bij benadering, heeft slechts 20 procent van een zaal vol met fondsenwervers een speciaal programma voor middle en major donors. En dat is relatief weinig. Want middle en major donors hebben vaak een hoger rendement, met relatief lage investeringen en zij hebben een sterke betrokkenheid. In zijn presentatie geeft Hans Broodman nog meer redenen om een speciaal programma voor deze groep van donateurs op te stellen. Broodman heeft de VIP-methodiek ontwikkeld. Dit zijn de belangrijkste voorwaarden voor een succesvol programma. De V staat in dit geval voor Volwaardig. Daarmee bedoelt hij dat ook voor deze groep er een serieus programma gemaakt moet worden. Een enkele activiteit zet geen zoden aan de dijk. De I staat voor Internaliseren. Zorg voor een goede doorstroom van kleine donoren, naar gemiddeld en van deze groep naar hoger. En de P staat voor Persoonlijke aandacht.

Arjen van Ketel, nalatenschappenspecialist: "Vermijd death reminders."
Dit lijkt een open deur. Want geen enkele donateur zit te wachten op een fondsenwerver die hem wijst op de eindigheid van het leven. Toch gebeurt het vaak als goede doelen het gesprek aangaan over nalatenschappen. De nalatenschappenspecialist van Nederland rekent ons namelijk voor dat 29% van de inkomsten van charitatieve instelling voortkomt uit nalatenschappen. Slechts 9% van de fondsenwervers en communicatiespecialisten richt zich hierop en maar 3% van de investeringen richt zich op nalaten. Dat biedt kansen! Dat dachten een aantal goede doelen ook. In 2018 gaat daarom de campagne Toegift in de lucht. Alvast een voorproefje? Bekijk dan de bijbehorende campagnevideo.

Wike van Dieën en Ard Lok van marketing en communicatiebureau WWAV: "Het is beter te geven, dan te nemen."
In de wervelende presentatie van Wike en Ard van WWAV stond het fictieve goede doel 'Groen Doen' centraal. Hoe kun je met creatieve marketing ervoor zorgen dat dit goede doel het helemaal gaat maken? Daarvoor haalde het duo de zeven principes van Cialdini om mensen te overtuigen erbij. Kent u ze nog? We hebben ze nog een keer achter elkaar gezet: wederkerigheid, schaarste, autoriteit, commitment & consistentie, sympathie, sociale bewijslast en eenheid. Bij ieder principe kwam een uitgewerkt 'Groen Doen'-voorbeeld. Binnen de drie kwartier durende presentatie liet het duo doorgewinterde fondsenwervers in het fictieve goede doel geloven. Het lukte ze om, zoals ze dat zelf noemen, automatische triggers te activeren. En dat alles met behulp van creatieve marketing. Want ook weet iedereen inmiddels dat het beter is te geven, dan te nemen. We hebben vaak wel hulp nodig bij het nemen van, een vaak onbewuste, beslissing. Laat dat maar aan WWAV over.


Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.