Wat speelt er bij EDM.

ag-horizontal-primary.width-440.jpg

EDM tipt: de AlphaGo-documentaire over kunstmatige intelligentie bij Google DeepMind

Deze maand in EDM tipt een tip van Wouter-Jan Meerdink Veldboom, Senior Consultant (externe) data bij EDM.

Als u interesse heeft voor kunstmatige intelligentie dan is de Netflix documentaire over het computerspel AlphaGo wat mij betreft een echte kijktip. Het bordspel Go is het oudste denkspel ter wereld. De onderzoekers van Google DeepMind, een Brits bedrijf gespecialiseerd in AI, bouwden een algoritme dat in 2017 Go-meester Lee Sedol versloeg. Het algoritme bleek een ware triomf op het gebied van AI. De documentaire portretteert het verhaal op fascinerende wijze.

Normaliter worden AI-systemen geprogrammeerd op basis van specifieke acties of tactische patronen. Bij AlphaGo was dit niet het geval. De opzet van het algoritme is dat het in een kale, ‘domme’ vorm begint, zonder veel specifieke kennis over de context waarin het zich bevindt. Het algoritme gaat zich vervolgens steeds specifieker gedragen naarmate het meer leert over zijn omgeving. Leren zoals een mens dus, maar dan met de ongebreidelde potentie van AI als troefkaart.

Deep learning
Deze zelflerende methode heet ‘deep learning’ en is volgens mij één van de belangrijkste doorbraken op het gebied van AI. Hoe het AlphaGo-project tot stand kwam zit als volgt: DeepMind wou testen hoe goed hun neuraal netwerk-algoritme met behulp van deep learning kon concurreren met mensen in het strategiespel Go. Ze kozen het spelletje Go vanwege het grote aantal variaties. Het heeft 10 tot de 170ste macht aan verschillende bordposities, dat is meer dan de hoeveelheid atomen in het universum! Een haast onmogelijk spel om te kraken dus, zelfs met de supercomputers van vandaag.

Hoe het werkt
AlphaGo leerde de spelregels, basisstrategieën, tactieken en patroonherkenning door miljoenen eerder gespeelde spellen tussen mensen te analyseren. De computer speelde daarna nog eens miljoenen andere spellen tegen zichzelf. Opvallend is dat AlphaGo op deze manier een hele eigen stijl van spelen ontwikkeld heeft. Naast dat het programma zetten doet die ook mensen zouden doen om te winnen, komt het algoritme met strategieën die nooit eerder vertoond zijn. Een nederige ervaring voor de spelers, commentatoren en fans. Temeer omdat Go, van origine Oost-Aziatisch, al sinds de 4e eeuw voor Christus als één van de vier essentiële kunsten van een begiftigd geleerde gezien wordt. Dubbel zo pijnlijk dus, om in deze context als Go-grootmeester met vier partijen tegen één verslagen te worden door een…computer.

Toepassingen
De verbluffende nederlaag van Lee Sedol laat zien dat goede algoritmes belangrijker zijn dan rekenkracht of de beschikbaarheid van grote hoeveelheden aan data. De generieke leerstrategie van AlphaGo zou een krachtig hulpmiddel kunnen zijn op andere gebieden, zoals het analyseren van klimaatgegevens of het maken van ingewikkelde medische diagnoses: het zelflerend algoritme heeft immers een enorm aanpassingsvermogen, zo blijkt.

Bovendien evolueren deze deep learning-systemen snel en zullen ze steeds geavanceerder en menselijker worden. Vergelijkbaar met wat er met de Go-wedstrijden is gebeurd, kan de technologie ons perspectief helpen verruimen en ons helpen nieuwe manieren te bedenken om complexe uitdagingen aan te pakken. Ook op het gebied van data kwaliteit, klantinzicht en doelgroepbereik!

Bekijk de documentaire op Netflix.

Bij EDM werken mensen met verstand van data en gevoel voor marketing. Een groot deel van deze kennis is natuurlijk vergaard tijdens studies en het werkende leven. Maar welke (vak)literatuur lezen wij in onze vrije tijd? Welke podcasts beluisteren wij in de auto of trein? Welke documentaire hebben we onlangs gezien en kunnen we koppelen aan ons vakgebied? Om onze kennis te delen zullen we u maandelijks een tip geven in deze rubriek: EDM tipt.

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.