Wat speelt er bij EDM.

ted.jpg

EDM tipt: De TED talk van Finn Lützow-Holm Myrstad

De TED talk genaamd “How tech companies deceive you into giving up your data and privacy” van Finn Lützow-Holm Myrstad is mijn tip van de maand. In 12 minuten vertelt Myrstad, directeur digitale services bij de Noorse Consumentencommissie, over de uitdagingen en misstanden op het gebied van privacy en beveiliging die worden veroorzaakt door op internet aangesloten apparaten en gebruiksvoorwaarden in apps. Welke manipulatietechnieken gebruiken websites en apps om de gebruiker persoonlijke informatie te ontfutselen en wat zijn de gevolgen?

De talk van Finn Lützow-Holm Myrstad is voor mij om drie redenen de moeite waard om te kijken: ten eerste omdat hij op vermakelijke en enigszins ludieke wijze de consument oproept om de spreekwoordelijke kleine lettertjes beter in de gaten te houden. Als voorbeeld neemt hij een onschuldig ogend stuk speelgoed, waarmee hij zijn talk aftrapt. De verbinding die de pratende pop 'My Friend Cayla' maakt met de bijbehorende app, blijkt onbeveiligd. Daardoor is het kind dat met de pop speelt, en iedereen die in de buurt is, eenvoudig af te luisteren via bluetooth. Alles wat de microfoon in de pop opneemt, wordt bovendien opgeslagen op een server van het bedrijf 'Nuance Communications', en kan worden doorverkocht aan 'derden', ook voor gerichte reclames. De pop slijt tegenwoordig haar dagen in het Berlijnse Spy Museum.

Spraakmakend
Het frappante aan dit verhaal is echter niet dat deze pop de markt op mocht of dat ze razend populair werd. Het meest frappante, en tevens het tweede spraakmakende punt, is dat de pop wereldwijd nog een jaar in winkels te koop was nadat het belastende rapport in 2016 gepubliceerd werd. Dit geeft maar aan hoe slecht de consument beschermd was. Dit is met de komst van de AVG in mei 2018 wel veranderd. 

Take-it-or-leave-it
Nu denk je misschien, zoiets overkomt mij niet, maar de waarheid is dat je simpelweg door verbonden te zijn met internet risico loopt vanwege het take-it-or-leave-it beleid dat veel techbedrijven hanteren. Deze pop is een extreem geval, maar de hoeveelheid wantoestanden die je hierover leest geven maar al te goed aan dat dit probleem alleen maar toeneemt. De consument gedraagt zich op privacy-vlak onwetend maar ook onverschillig. Want hoe vaak lees jij de algemene voorwaarden voordat je een app downloadt? Finn Myrstad en zijn team bij de Noorse Consumentencommissie Forbrukerrådet namen de proef op de som en deden er bijna anderhalve dag over om de voorwaarden van alle apps op een gemiddelde telefoon te lezen. Niet zo gek dat je dan al snel op akkoord klikt, toch? ‘Het zal wel goed zitten’ denkt men.

Transparantie voorop
Tot slot werpt deze TED talk de vraag op: is misleiding en bedrog nodig om klantdata te verzamelen? Kan dat niet op een meer ethische, transparante manier? Het antwoord is natuurlijk ‘ja’. Er zijn genoeg bedrijven te noemen die klantgegevens op een transparante manier verzamelen, met grotere klantvriendelijkheid en loyaliteit tot gevolg. Nieuwe privacywetgevingen zoals de AVG die vorig jaar in werking trad helpen hier ook een handje mee natuurlijk, al zijn er nog veel vragen met betrekking tot wat men gedekt moet hebben in voorwaarden en privacy statements. Maar aan de horizon gloort inmiddels ook de ePrivacy Verordening (ePV) die naar verwachting in 2020 van kracht zal gaan. Waar AVG eigenlijk alleen gaat over wat wel en niet mag (zonder toestemming cookies plaatsen) en er ruimte is voor interpretatie over hoe je dat moet doen, beschrijft de ePV heel duidelijk welke praktijken straks verleden tijd zijn. Ik ben benieuwd!

Klik hier om de TED talk met Finn Lützow-Holm Myrstad te bekijken.

Trefwoorden: privacy, GDPR, AVG, gegevensbescherming, netneutraliteit, cyberbeveiliging, internet of things (Iot), kunstmatige intelligentie (AI), auteursrecht, telecommunicatie, consumentenrecht, handelsovereenkomsten, bedrijfsstrategie, digitale technologieën en diensten, hernieuwbare energiebronnen, dark patterns, manipulatie, energiemarkten, energie- en milieubeleid, beheer en strategie, public relations en communicatie.

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.