Wat speelt er bij EDM.

nieuwsbericht-heel-nederland-verhuist-.jpg

Heel Nederland verhuist!

Door Rens Rohde

Een verhuizing; vaak erg leuk, maar ook ingrijpend. Voor menig consument is het een stressvolle gebeurtenis die in het teken staat van het regelen van zaken en het maken van keuzes en afwegingen. Denk bijvoorbeeld aan het opzeggen of oversluiten van het huidige energie- en telecomcontract. Het is ook de periode waarin financiële zaken zoals verzekeringen en hypotheek opnieuw tegen het licht worden gehouden. We mogen gerust stellen dat het verhuismoment een ultiem ‘switchmoment’ is. Veel organisaties ervaren switchmomenten zoals deze als een bedreiging voor de business, terwijl wij het juist zien als een kans die je kunt benutten.

De gemiddelde Nederlander verhuist zeven keer
De verhuismarkt is groter dan we beseffen. Ieder jaar verhuist 8% van de Nederlandse bevolking, wat gelijkstaat aan 1,79 miljoen inwoners van Nederlanders. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het aantal huishoudens met een verhuiswens toeneemt, om in 2018 uit te komen op 34%. Gemiddeld gezien beproeven we ééns per tien jaar ons verhuis-geluk, wat betekent dat we circa zeven keer in ons leven een nieuwe woning betrekken (CBS, 2019).

Een perfect getimede en passende boodschap maakt het verschil!
Een verhuizing bestaat doorgaans uit enkele fases: de bewustwording van de verhuiswens, het oriënteren op een nieuwe woning, de aankoop van een nieuwe woning, de A tot Z planning en tot slot het echte verhuizen. Organisaties die in staat zijn om middels een perfect getimede en passende boodschap de dialoog aan te gaan met verhuizende consumenten, hebben gegarandeerd een streepje voor op concurrenten.

afbeelding-heel-nederland-verhuist.jpg

In de praktijk blijkt dat veel organisaties niet op de hoogte zijn van verhuizende consumenten óf niet weten in welke verhuisfase de consument zich bevindt. Dit maakt het uitwerken van een sterke ‘persoonlijke’ boodschap en het definiëren van het juiste aanschrijfmoment stukken lastiger. Hierdoor loop je het risico om het switchmoment van de consument te missen, wat je business beïnvloedt.

Klinkt dit herkenbaar in de oren, dan loont het zich om gebruik te maken van externe kennis. Zo brengt EDM verhuizende consumenten in kaart en helpt organisaties om tijdig in contact te komen met hun klanten. Het resultaat is een hogere klantloyaliteit, minder uitstroom en klantbehoud, en zelfs een toename in het aantal nieuwe contracten.

Wil je ook beter kunnen inspelen op switchmomenten en relevant communiceren met je klant, neem dan contact met me op voor meer informatie. Ik denk graag met je mee. 

Rens Rohde
Sales consultant
+31 (0)6 23 37 94 35

 

Bronnen
Centraal Bureau voor de Statistiek. (2019, 4 april). Meer huishoudens binnen twee jaar verhuisd.
Centraal Bureau voor de Statistiek. (2019, 18 oktober). Minder gezinnen met kinderen verhuisd.
Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.