Wat speelt er bij EDM.

nieuwsbericht-foodpersonality-zonder-logo-.jpg

Klantdata; dé sleutel tot succes!

Klantbinding anno 2018 draait om twee dingen: het verspreiden van relevante informatie en transparante communicatie. Een aanbieding sturen naar een klant over luiers terwijl deze geen baby heeft, zal als irrelevant en onpersoonlijk worden ervaren. En stel dat de klant wél een baby heeft, en kort na het aanschaffen van een voorraadje luiers een aanbieding ontvangt voor luiers. In beide gevallen is de klant niet blij en werkt de aanbieding dus averechts. Zonde, want het kan veel beter. Met klantdata!

Relevante informatie: wat is dat?
Winkels kunnen bovengeschetste irritaties bij klanten wegnemen door hen te voorzien van relevante informatie. In deze context betekent relevantie dat de inhoud van een actie klopt, past bij de klant en de timing goed is. Het resultaat is dat klanten meer tevreden zijn, meer én vaker gaan kopen en minder geneigd zijn om een uitstap te maken naar de concurrent.

De ene klant is de ander niet
Maar het feit dat geen enkele consument hetzelfde is, kan een struikelpunt zijn. In de praktijk is er geen enkel communicatieplan te bedenken dat toepasbaar is op al uw klanten. Sommige klanten gaan steevast voor korting, anderen voor hoge kwaliteit en weer anderen hebben service hoog in het vaandel. Om relevant te communiceren richting al uw klanten, zou voor ieder klanttype een eigen communicatieplan nodig zijn. Dit klinkt ingewikkeld, maar tegenwoordig is dit makkelijker dan u misschien zou denken.

Klantdata verzamelen
Door het vastleggen van klantgegevens zoals o.a. naam en (e-mail)adres en het opslaan van kassabonnen, krijgt u een goed beeld van al uw klanttypen en kan het koopgedrag in kaart worden gebracht. Op basis van deze klantdata kunt u definiëren wat de favoriete producten van klanten zijn en of men gevoelig is voor aanbiedingen. Ook kunt u achterhalen of alles gekocht wordt bij uw winkel of dat men voor bepaalde producten alsnog langs de concurrent gaat. Het stimuleren van het gebruik van bijvoorbeeld klantenkaarten, mobiele applicaties of handscanners helpt bij het beantwoorden van al deze vraagstukken, want deze hulpmiddelen leggen het koopgedrag van klanten vast.

Klantdata toepassen
Met de verzamelde klantdata kunt u zorgen dat u relevante informatie uitstuurt en aanbiedingen doet die daadwerkelijk passen bij de behoefte van uw klant. Dit kunt u doen via e-mail, online campagnes, in de mobiele applicatie of een combinatie van deze middelen. Onze ervaring leert dat klanten twee keer sneller en vaker reageren op relevante en persoonlijke aanbiedingen, dan op algemene aanbiedingen. Het gevolg: een stijgende marge en omzet voor uw bedrijf.

Een sterke start
Bij EDM krijgen we regelmatig de vraag of we organisaties een gerichte oplossing kunnen bieden met betrekking tot klantdata. Naast de nodige ervaring hebben wij ook veel informatie over consumenten die rondom de winkels wonen. Zo weten we o.a. de samenstelling van het huishouden, de welstand en of zij passen bij het profiel van de desbetreffende organisatie en winkel(s). Met deze kennis kunnen we erg veel betekenen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld berekenen wat de potentiële omzet van een nog te openen winkel kan zijn en aanwijzen wat de beste regio is om reclame te maken.

Wij weten inmiddels dat alles start met klantdata en dat dit dé sleutel tot succes is. Meer weten over hoe EDM uw bedrijf kan helpen groeien met behulp van klantdata? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen kunnen we ervoor zorgen dat vervelende en irrelevante aanbiedingen snel tot het verleden behoren.

Dit artikel verscheen in aangepaste vorm in de 1e uitgave van supermarkt.team, een uitgave van FoodPersonality speciaal gericht op supermarktmedewerkers. 

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.