Wat speelt er bij EDM.

nieuwsbericht-automotive.jpg

Merkloyaliteit Toyota gedaald, BMW aan kop

Hoe goed zijn automerken in staat hun klanten te behouden ondanks de verlokkingen van andere merken. Voor Automotive onderzocht op basis van de eigen database en die van RDW, in hoeverre mensen bij een volgende aanschaf voor hetzelfde merk kiezen. Deze merkentrouw blijkt in het afgelopen jaar flink te zijn veranderd.

Hoeveel mensen die een bepaald merk rijden, kiezen bij een volgende aanschaf opnieuw voor dat merk? Op die vraag geeft het Brandswitchmodel van EDM, opgebouwd uit eigen data en die van de RWD, antwoord. Voor Automotive is deze merkloyaliteit onderzocht. In 2018 blijkt de merkloyaliteit van Toyota flink gedaald, met 4 procentpunt (occasions en nieuwe auto's opgeteld). Het merk stond in 2017 nog op een eerste plaats met Mazda, maar moet nu naast Mazda ook BMW, Volvo en Renault boven zich dulden.

Matthijs van Zanten, Sales Consultant Automotive bij EDM heeft in samenwerking met Luberto van Buiten een artikel over merkentrouw geschreven. Het volledige artikel is terug te lezen op: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/25087-merkloyaliteit-toyota-flink-gedaald-bmw-aan-kop-2?shared=d5121efc3c404d0f4ec3016c799d0f0b

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.