Wat speelt er bij EDM.

afbeelding-geotypen-blog.jpg

De 5 redenen waarom een marketeer moet segmenteren

Nederland bestaat uit verschillende soorten huishoudens met zeer diverse levensstijlen. Al deze huishoudens worden onderverdeeld in specifieke lifestyle-typen, voorzien van eigen profielen en bijbehorende gedragskenmerken. De in totaal 14 lifestyle-typen noemen we de GeoTypen.

Door uw klantdatabase te analyseren en te matchen met onze GeoTypen, komt u er snel achter of uw klanten en prospects bestaan uit een mix van bijvoorbeeld ‘Ambitieuze Trendvolgers’, ‘Ondernemende Internetgezinnen’ en ‘Traditionele Dorpelingen’ of juist uit ‘Creatieve Milieuliefhebbers’ en ‘Modale Sportfanaten’. Dit klinkt natuurlijk interessant, maar wat kunt u nu concreet met deze informatie? Wij hebben de belangrijkste toepassingen op een rij gezet en geven u 5 redenen waarom u vandaag nog moet starten met segmenteren.

  1. Leer uw klanten en prospects écht kennen
    Weet u wie uw klanten zijn? U heeft vast een idee, maar voor veel organisaties blijft het de vraag of zij ook precies weten wat hun klanten op dagelijkse basis bezighoudt en waar zij gevoelig voor zijn. Door onderscheid te maken in klantgroepen kunt u gemakkelijker profileren en krijgt u een beter beeld van de diverse levensstijlen die uw klanten en prospects eropna houden. U weet wat ze belangrijk vinden, welke media ze gebruiken en welke boodschap het beste bij ze resoneert. Het is de eerste belangrijke stap om uw klanten en prospects beter te leren kennen en relevanter te kunnen communiceren.

  2. Snel en gemakkelijk inzichten in de best presterende klantgroepen
    Het opdelen van uw klantdatabase in klantgroepen maakt dat u gemakkelijk kunt zien welke segmenten het meeste opleveren. Uw database kan bijvoorbeeld bestaan uit drie klantgroepen (of GeoTypen), maar dit wil niet zeggen dat deze in de praktijk hetzelfde presteren. Klantgroepen bieden immers geen garantie op conversie. Maar op basis van deze inzichten kunt u altijd snel prioriteiten stellen, investeren in de segmenten die het best renderen en iedere euro wijselijk besteden. Een extra voordeel is dat u uw propositie, campagne en verwachte ROI per segment beter kunt bepalen.

  3. Het laat u verder kijken en meer zien
    De wereld verandert snel en ook uw organisatie is dynamisch. Met GeoType kunt u monitoren hoe uw klantdatabase verandert en uit welke typen klanten uw klantdatabase bestaat. Maar er zijn meer middelen voor handen, waar voorspellingsmodellen een goed voorbeeld van zijn. Deze modellen geven antwoord op vragen als: welke type klant heeft de potentie om zich te ontwikkelingen tot een topklant? Welke klantengroep heeft de meest potentie om uit te stromen? En welke type klant maakt nog niet volledig gebruik van de dienstverlening? Relevante en belangrijke informatie om uw campagne aan te scherpe en actie te ondernemen.

  4. Stem content beter af op de doelgroep
    Content marketing, vrijwel iedere marketeer is ermee bezig. Wilt u echt het verschil maken, dan stemt u de content en daarbij de boodschap af op de behoeften van de ontvanger. U kunt daar online data voor gebruiken, zoals het gedrag van uw klant of prospects op uw website, maar wij gaan een stap verder. Door GeoType toe te passen, herkent u uw online klant beter, biedt u gepersonaliseerde content aan en vergroot u de kans op hogere conversie.

  5. Ken uw huidige klant, herken potentiële klanten
    Kent u het profiel en de omvang van uw potentiële klanten? Zo ja, weet u hoe u hen het beste kunt bereiken? De ervaring leert dat dit vaak niet duidelijk is.

    Wat veel marketeers niet weten, is dat het opdelen van klantdatabases in klantgroepen niet alleen relevant is voor huidige klanten, maar het ook een goede basis vormt voor het zoeken naar look-a-likes van de meest loyale en best responderende klantgroepen. Deze kunnen in kaart gebracht worden, zodat er in de toekomst heel gericht campagne gevoerd wordt op potentiële klanten.

Word relevanter
Met GeoTypen maakt u betere campagnes, scherpere proposities en een boodschap die landt bij uw doelgroep. Kortom: relevantere communicatie met uw klanten en doelgroep.

Bent u benieuwd wat GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen, bezoek dan de GeoType website of neem contact op met EDM.

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.