Wat speelt er bij EDM.

car-close-up-gauge-104836.jpg

Toyota schiet Mercedes voorbij in merkloyaliteit

De merkentrouw van occasionkopers van premiummerken zoals BMW, Volvo en Aziatische auto's stijgt. Dat blijkt uit een analyse van EDM naar de loyaliteit van autokopers in opdracht van Automotive. De Europese volumemerken blijven achter. 

Volgens een aloud marketing adagium is het voordeliger om klanten vast te houden dan om nieuwe te werven. Hoe goed zijn automerken in het behouden van hun klanten? Uit een analyse van RDW-gegevens en die van de database van EDM, blijkt dat de gemiddelde merkentrouw bij auto’s rond de 54 procent ligt. Dit betekent dat 54 procent van de bezitters van een bepaald merk, de volgende keer hetzelfde merk kozen. Let wel: hierbij is gekeken naar occasions met bouwjaar 2005 of recenter. Bij nieuwe auto’s is de gemiddelde loyaliteit 66 procent.

Matthijs van Zanten, Sales Consultant Automotive bij EDM heeft in samenwerking met Luberto van Buiten een artikel over merkentrouw geschreven. Het volledige artikel is voor abonnees van Automotive-Management.nl terug te lezen op: https://www.automotive-managem...

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.