Wat speelt er bij EDM.

social-interview-raymond.jpg

“Het speelveld van mobiliteit verandert en automotive-organisaties hebben veel kansen om het spel te blijven spelen.”

Voor we een blik in de toekomst wagen: hoe heb jij het Automotive Seminar ervaren?
“Inspirerend! We wilden een gevarieerde mix van sprekers en onderwerpen en dat pakte goed uit. De onderwerpen ‘marketing’, ‘innovatie’, ‘media’, ‘data’ en ‘data science’ zijn aan bod gekomen en ik heb het gevoel dat we bezoekers stof tot nadenken hebben gegeven. De rode draad was, en is, dat de automotive-industrie moet innoveren en actie moet ondernemen om de kansen in de markt te kunnen benutten. Voor EDM, als data technologiebedrijf, zien we deze kansen ook. Veel bedrijven hebben informatie die goud waard is. Tel erbij op dat je tegenwoordig best wat informatie kan en mag verwerken en er veel mogelijk is met techniek en data platformen. Als ik bekijk wat er aanwezig is en wat er kan, dan word ik daar echt enthousiast van. De branche kan grote stappen maken!”

Een nieuw jaar, een nieuw decennium. Welke ontwikkelingen zie jij op het gebied van mobiliteit?
“Er is een heleboel gaande, maar ik verwacht vooral ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstofsoorten.

In 2019 was elektrisch rijden terecht een hot topic, want duurzaamheid is belangrijk. Maar ik geloof niet dat het zaligmakend is en vind het onverstandig om alleen op deze aandrijving in te zetten. Het Nederlandse elektriciteitsnet kan het nog niet aan. Het back-up systeem dat normaliter bij overbelasting van het elektriciteitsnet wordt ingezet, staat nu al standaard ingeschakeld! Let wel; op dit moment is slechts 1% van het Nederlandse wagenpark een elektrische auto. Je kunt je voorstellen dat er alweer snel gekeken moet worden naar alternatieven of andere manier van opslag en transport van elektriciteit.

Je brengt elektrisch rijden ter sprake. In de loop der jaren hebben bedrijven en overheidsinstanties geprobeerd om het elektrisch en duurzamer rijden interessant te maken. Wat is jouw eerlijke mening en idee over dit onderwerp?
“Ontwikkelingen in de energiemarkt en mobiliteitsontwikkelingen zijn deels overheidsgestuurd middels o.a. subsidies, regelgevingen en politieke keuzes. Zodra de overheid beseft dat het elektriciteitsnet overbelast wordt en er uit een nieuwe studie blijkt dat de hedendaagse dieselauto misschien toch wel schoner is dan een benzineauto, kan het speelveld weer compleet veranderen.

Feit is dat consumenten en de overheid vragen naar duurzame mobiliteitsvormen. Er is een grote innovatieslag gaande in het opwekken, opslaan en gebruiken van benodigde energie. Ik denk bovendien dat we mobiliteit anders gaan consumeren en hiervoor nieuwe of andere energievormen gaan gebruiken. Het speelveld van mobiliteit verandert en automotive-organisaties hebben veel kansen om het spel te blijven spelen.”

Mobility as a Service is een ontwikkeling die ervoor kan zorgen dat autobezit onder druk komt te staan. Deel jij deze mening en denk je dat automobiliteit een publiek domein wordt?
“Ja, ik geloof wel dat we meer naar gebruik toe gaan. Vooral in de steden waar dit concept al toegankelijk is. Je merkt dat steeds meer mensen inzien dat hun auto een groot deel van de dag stilstaat. Dat niet alleen, maar ook de overheid neemt maatregelen om het aantal auto’s terug te dringen. Desondanks ben ik van mening dat autobezit relevant zal blijven. Het gaat tenslotte niet alleen om de functie van mobiliteit, het is natuurlijk ook je eigen domein waar je je in begeeft, met alle spullen en comfort die je zelf wenst en bij de hand wilt hebben.

Automobiliteit zal in de toekomst een meer publiek domein vormen en de grens tussen gebruik en bezit vervaagt, maar ik geloof niet dat men massaal stopt met het kopen of leasen van een auto. Het wordt pas echt interessant op het moment dat autonoom rijden breder beschikbaar is. Dat we echt gewend zijn aan bijvoorbeeld taxiritten zonder chauffeur en auto’s die zich zonder bestuurder in de nacht melden bij een wasstraat. Zodra de consument letterlijk het stuur loslaat, verwacht ik dat de drempel om ook het feitelijke bezit los te laten een stuk lager zal worden. Automotive-organisaties doen er goed aan om hierop voor te bereiden."

Wat is voor de industrie de eerste stap om mee te gaan in en met de huidige ontwikkelingen?
“De eerste stap is de consument centraal stellen. Om dat te kunnen doen dien je ze wel beter te leren kennen. Dat lukte tot nu toe altijd prima tijdens een gesprek aan het bureau van de autoverkoper, maar laat juist dit de plek zijn waar diezelfde consument tegenwoordig met een grote boog omheen loopt.

De wijze waarop consumenten zich laten informeren over een volgende auto of benodigd vervoer, is in de loop der jaren drastisch veranderd. Zie jij nog mensen bij de bushalte aandachtig naar het informatiebord met rijtijden kijken? En wat heb je tegenwoordig in je telefoon staan; het telefoonnummer van een taxicentrale of mobiele app van een grote mobiliteitsservice? We willen ons laten informeren op een moment dat het ons uitkomt, via een betrouwbaar kanaal wat het snelst voorhanden is. Het is de truc om op het juiste moment, via het juiste kanaal, in contact te komen met de consument waar jouw product of dienst het best bij past. Inzicht in consumentengedrag en manieren om klanten te ontzorgen in de gehele customer journey is essentieel geworden. Data speelt hier een belangrijke rol in en zal dat in nog grotere mate gaan doen.”

Car Generated Data (CGD) is in opkomst en biedt veel voordelen, maar hoe zou de markt dit type data moeten inzetten?
“CGD is een geweldige bron van data dat helpt bij het in kaart brengen van consumentengedrag én het tilt de mobiliteitsbeleving naar een hoger niveau. In de praktijk kun je dit nu al ervaren, bijvoorbeeld via een voorverwarmde auto op basis van je agenda, verkeerssituatie of vertrektijd. Of stoelen die zich automatisch aanpassen aan de bestuurder die op dat moment plaats neemt.

In brede zin brengt CGD nieuwe mogelijkheden om efficiënter en sneller te werken. Bij een verkeersongeluk is het in de toekomst voor hulpdiensten op afstand al duidelijk welke inzet benodigd is. Voor verzekeraars is er sneller inzicht in de achtergrond van het ongeluk en voor schadeherstelbedrijven is sneller duidelijk welke onderdelen besteld moeten worden. De auto heeft zo min mogelijk uitval, de consument mobiliteitsgarantie. Automotive-organisaties die CGD en klantdata met elkaar kunnen verbinden, verwerken en er de dienstverlening op afstemmen, hebben gegarandeerd een voorsprong.”

Onderhoud en service; termen die je regelmatig benoemd. Wanneer we kijken naar de toekomst, welke rol gaat aftersales spelen?
“Onderhoud van een elektrische auto is compleet anders dan dat van een ‘reguliere auto’. Een voertuig met een conventionele verbrandingsmotor heeft veel bewegende delen en is afhankelijk van vloeistoffen en smeermiddelen. Dat is bij een voertuig met elektrische aandrijving anders. Je hoeft geen geleerde te zijn om te voorspellen dat die laatste veel minder onderhoud en reparatie nodig heeft. Dit gaat effect hebben op de rol van aftersales.

Valéry Gresnigt (Head of Marketing Nederland bij Polestar) sprak tijdens het Automotive Seminar over de plannen van Polestar en ik verwacht dat zij op het gebied van aftersales en klantbeleving een nieuwe benchmark zetten. Op afstand houden ze de status van het voertuig bij, bepalen ze of er onderhoud nodig is en of het eventueel op locatie uitgevoerd kan worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de agenda van de berijder. Kan het niet op locatie, dan wordt er een afspraak ingepland via de app en wordt de auto op locatie gewisseld. Ze hebben bovendien als voordeel dat ze waarschijnlijk gebruik zullen maken van het fysieke dealernetwerk van (zuster) Volvo. De toegevoegde waarde van de dealer of garagist moet zich ook op andere vlakken bewijzen. Als ik dit moet relateren aan mobiliteit, kun je bijvoorbeeld denken aan een functie als oplaad-hub voor auto’s of een transfer-punt voor elektrische fietsen wanneer de binnenstad minder begaanbaar is. Los van ‘mobiliteit’ zou je je ook kunnen voorstellen dat dit hand-in-hand zou kunnen gaan met bijvoorbeeld drop-off en pick-up points van boodschappen en pakketten.

Samenwerking, creativiteit en innovatie op het gebied van mobiliteit, techniek, marketing en logistiek zullen zorgen dat de automotive-branche zich kan aanpassen op de veranderende markt. Met behulp van data en datatechnologie, kan de belofte om de consument centraal te stellen ook echt worden waargemaakt."

 

De grootste uitdagingen voor de automotive-industrie


Wil je meer weten over de toekomst van de industrie? De belangrijkste bevindingen en grootste uitdagingen voor de automotive, hebben we gebundeld in het Automotive E-book.

Nieuwsoverzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.