Bij datakwaliteit draait het voornamelijk om drie vragen: wie is mijn klant, waar woont mijn klant en hoe bereik ik mijn klant? In een serie van drie korte blogs die we met je delen stellen we iedere keer een vraag centraal die je, op basis van de klantdata die in jouw database staat, zou moeten kunnen beantwoorden. In dit eerste deel is dat de vraag ‘wie is mijn klant?’.
Als bedrijf wil je relevant met klanten kunnen communiceren en zorgen voor een optimale customer experience. Dat betekent onder andere zorgen dat klanten een brief met de juiste aanhef en naam krijgen, dat ze een aanbieding per e-mail krijgen die bij ze past en dat ze geen social media advertenties te zien krijgen van producten of diensten die ze al bij je afnemen. Het fundament van relevant communiceren leg je door de kwaliteit van je klantdata tot het maximum te optimaliseren. En op basis daarvan een goed 360 graden klantbeeld te creëren. Een hulpmiddel om de kwaliteit van je klantdata te toetsen is het ACCU-principe.
Hoe belangrijk optimale klantdata bij klantcommunicatie is, is duidelijk. Maar dat het lastig is om een klant te herkennen is ook bekend. Klantdata is vaak verspreid over meerdere afdelingen en elke afdeling heeft haar eigen uitdagingen. Bijvoorbeeld de financiële administratie wilt zorgen dat ze de juiste informatie heeft over een klant om fraude te voorkomen, terwijl een klantenservice graag binnen no-time de complete klantgeschiedenis inzichtelijk wilt hebben om zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
Dat de combinatie achternaam en voornaam (of initialen) de belangrijkste gegevens zijn voor het herkennen van een klant, ligt voor de hand. Toch laat onze datakwaliteit-benchmark zien dat in 2,1% van de gevallen iets mis is met de achternaam of dat deze simpelweg ontbreekt. Dat lijkt misschien weinig. Maar als je een database hebt met 500.000 klanten, betekent dat 10.500 klanten bij elke vorm van klantcommunicatie hun achternaam niet zien of een fout erin ontdekken.
Om ervoor te zorgen dat je weet dat je met de juiste persoon communiceert heb je meer gegevens nodig dan de initialen en een achternaam. Bijvoorbeeld het geslacht, een geboortedatum en een adres. Uit onze benchmark analyse blijkt dat de geboortedatum maar van 65 procent van de klanten aanwezig is in een gemiddelde klantendatabase. Een andere optie is om het adres (waar we in een volgend artikel dieper op ingaan) erbij te pakken, maar ook dat is lang niet altijd bekend of actueel.
Wanneer je een naam, geslacht en geboortedatum van een klant hebt, dan is dat het begin van je 360 graden klantbeeld. Je kunt hiermee bijvoorbeeld zorgen dat klanten die eerder dubbel in de database stonden, nu worden samengevoegd. Daarmee heb je een completer beeld en zal een RFM-analyse beter kunnen aangeven welke klanten het meest waardevol zijn.
Wil je meer weten over datakwaliteit? Wij vertellen je er graag meer over.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.