Blog: de gouden combinatie van persoonsinformatie en adresgegevens 

Datakwaliteit helpt je onder andere om relevanter te communiceren en je klanten daadwerkelijk te bereiken. Dat weten veel mensen wel. Maar hoe pak je dit aan? Het is goed om bij datakwaliteit de volgende drie vragen in het achterhoofd te houden: wie is mijn klant, waar woont mijn klant en hoe bereik ik mijn klant? In een serie van drie blogs staat iedere keer een vraag centraal die je, als het goed is, moet kunnen beantwoorden op basis van de klantdata die in jouw database staat. In dit tweede deel is dat de vraag ‘waar woont mijn klant?’.  

‘Wie is mijn klant?’ was de hoofdvraag van de eerste blog. Deze vraag beantwoord je door de naam, het geslacht en de leeftijd van een klant te weten. Dit is het begin van je 360 graden klantbeeld en zorgt ervoor dat je gerichter en relevanter kunt communiceren. Maar ook dat je een klant kunt herkennen. Zo voorkom je fraude, misbruik en identiteitsverwisseling. Het goed herkennen van een klant gaat het best als je persoonsinformatie kunt combineren met adresgegevens. Dit lukt nog beter als de klant een online account heeft aangemaakt en zich via dat account aanmeldt. Een betere herkenning is er niet. Het probleem hierbij is alleen dat veel klanten dat niet doen of (nog) niet gedaan hebben. Er zijn immers meerdere Jan Janssens, en van Marieke de Vries lopen er ook genoeg rond in Nederland. Maar de adresgegevens van een klant vertellen ons nog veel meer. Hier later meer over. 

In het eerste blog refereerde we al naar onze datakwaliteit-benchmark. Daar zien we dat in 9% van de gevallen het woonadres in de database niet bestaat, en dat 13% van de klanten in een database inmiddels is verhuisd. Bij elkaar opgeteld is bijna 1 op de 4 klanten dus niet bereikbaar op het in de database beschikbare adres. Op een database met 500.000 klanten betekent dat 110.000 klanten geen brieven, facturen, polissen of contracten kunnen ontvangen, geen direct marketingacties, geen relatiemagazines en geen mooie uitnodiging voor een leuk evenement. Bij vertrouwelijke poststukken is er feitelijk dus ook nog sprake van een datalek. En een incassotraject starten wordt ook lastig zonder adres. Maar dit zijn niet eens de belangrijkste nadelen, in tegenstelling tot de risico’s op identiteitsfraude. En dat probleem wordt snel groter, vooral omdat e-commerce zo’n grote vlucht heeft genomen. Het komt steeds vaker voor en de kosten zijn vaak niet te overzien. En dit geldt niet alleen meer  voor webwinkels, maar voor elk bedrijf.  

De combinatie persoons- en adresinformatie is goud waard 

Behalve het bereiken en herkennen van klanten, is er met de combinatie persoonsgegevens en adres veel meer mogelijk. Want een van die interessante mogelijkheden die onbenut blijven is het profileren van klanten. Met de combinatie adres en persoon ben je veel beter in staat om dat 360 graden klantbeeld te realiseren, want het geeft je onder andere inzicht in welke stad een klant woont en nog specifieker in welke wijk, straat en op welk adres. Met behulp van landelijke segmentatie data zoals GeoMarktprofiel ben je vervolgens nog beter in staat om van alle klanten informatie over bijvoorbeeld de leefomgeving, woning (bijvoorbeeld de WOZ-waarde) en het type huishouden inzichtelijk te krijgen. Verder kun je met behulp van de GeoTypen je klantenportfolio segmenteren in verschillende lifestyle segmenten, zodat je direct antwoord krijgt op bijvoorbeeld de vraag welke klantsegmenten onder- of oververtegenwoordigd zijn. Zodoende kun je veel gerichter campagne voeren met een boodschap, tone-of-voice, beelden en aanbieding die past bij de klant in het desbetreffende segment. Maar dat is het niet enige. Het geeft je ook handvatten om potentiële nieuwe klanten te kwalificeren en je kunt het marktpotentieel in kaart brengen om bijvoorbeeld te bepalen waar je het beste een nieuwe vestiging kunt openen. 

‘De gouden combinatie van persoonsinformatie en adresgegevens’ is de titel van dit blog. Deze vraag beantwoord je door het adres en de postcode te weten. Dit is de tweede, belangrijkste stap om naar een 360 graden klantbeeld toe te werken. Met het juiste adres is je Direct marketing effectiever en komt belangrijke klantcommunicatie per post altijd aan. Bovendien geeft het adres je toegang tot een schat aan informatie, maar belangrijker: het geeft je de mogelijkheid om te segmenteren en te profileren. Je communiceert relevanter, zorgt voor betere conversie, en, heel belangrijk, je bent in staat je klanten te herkennen. 

Daarnaast hebben organisaties zelfs de plicht om hun klantgegevens up-to-date te houden. De AVG geeft vrij specifiek aan wat organisaties moeten doen om de kwaliteit van klantgegevens te realiseren: ”Persoonsgegevens moeten (…) juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd; alle redelijke maatregelen moeten worden genomen om de persoonsgegevens die, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, onjuist zijn, onverwijld te wissen of te rectificeren.” 

Wil je meer weten over datakwaliteit? Lees dan ook het eerste blog van deze serie of kijk onze website voor meer achtergrondinformatie. Wil je meer weten over de koppeling met GeoMarktprofiel? Laat het ons weten in een vrijblijvend gesprek. Wij help je graag verder!