Datakwaliteit helpt je onder andere om relevanter te communiceren en je klanten daadwerkelijk te bereiken. Dat weten veel mensen wel. Maar hoe pak je dit aan? Het is goed om bij datakwaliteit de volgende drie vragen in het achterhoofd te houden: wie is mijn klant, waar woont mijn klant en hoe bereik ik mijn klant? In een serie van drie blogs staat iedere keer een vraag centraal die je, als het goed is, moet kunnen beantwoorden op basis van de klantdata die in jouw database staat. In dit tweede deel is dat de vraag ‘waar woont mijn klant?’.
‘Wie is mijn klant?’ was de hoofdvraag van de eerste blog. Deze vraag beantwoord je door de naam, het geslacht en de leeftijd van een klant te weten. Dit is het begin van je 360 graden klantbeeld en zorgt ervoor dat je gerichter en relevanter kunt communiceren. Maar ook dat je een klant kunt herkennen. Zo voorkom je fraude, misbruik en identiteitsverwisseling. Het goed herkennen van een klant gaat het best als je persoonsinformatie kunt combineren met adresgegevens. Dit lukt nog beter als de klant een online account heeft aangemaakt en zich via dat account aanmeldt. Een betere herkenning is er niet. Het probleem hierbij is alleen dat veel klanten dat niet doen of (nog) niet gedaan hebben. Er zijn immers meerdere Jan Janssens, en van Marieke de Vries lopen er ook genoeg rond in Nederland. Maar de adresgegevens van een klant vertellen ons nog veel meer. Hier later meer over.
In het eerste blog refereerde we al naar onze datakwaliteit-benchmark. Daar zien we dat in 9% van de gevallen het woonadres in de database niet bestaat, en dat 13% van de klanten in een database inmiddels is verhuisd. Bij elkaar opgeteld is bijna 1 op de 4 klanten dus niet bereikbaar op het in de database beschikbare adres. Op een database met 500.000 klanten betekent dat 110.000 klanten geen brieven, facturen, polissen of contracten kunnen ontvangen, geen direct marketingacties, geen relatiemagazines en geen mooie uitnodiging voor een leuk evenement. Bij vertrouwelijke poststukken is er feitelijk dus ook nog sprake van een datalek. En een incassotraject starten wordt ook lastig zonder adres. Maar dit zijn niet eens de belangrijkste nadelen, in tegenstelling tot de risico’s op identiteitsfraude. En dat probleem wordt snel groter, vooral omdat e-commerce zo’n grote vlucht heeft genomen. Het komt steeds vaker voor en de kosten zijn vaak niet te overzien. En dit geldt niet alleen meer voor webwinkels, maar voor elk bedrijf.
Behalve het bereiken en herkennen van klanten, is er met de combinatie persoonsgegevens en adres veel meer mogelijk. Want een van die interessante mogelijkheden die onbenut blijven is het profileren van klanten. Met de combinatie adres en persoon ben je veel beter in staat om dat 360 graden klantbeeld te realiseren, want het geeft je onder andere inzicht in welke stad een klant woont en nog specifieker in welke wijk, straat en op welk adres. Met behulp van landelijke segmentatie data zoals GeoMarktprofiel ben je vervolgens nog beter in staat om van alle klanten informatie over bijvoorbeeld de leefomgeving, woning (bijvoorbeeld de WOZ-waarde) en het type huishouden inzichtelijk te krijgen. Verder kun je met behulp van de GeoTypen je klantenportfolio segmenteren in verschillende lifestyle segmenten, zodat je direct antwoord krijgt op bijvoorbeeld de vraag welke klantsegmenten onder- of oververtegenwoordigd zijn. Zodoende kun je veel gerichter campagne voeren met een boodschap, tone-of-voice, beelden en aanbieding die past bij de klant in het desbetreffende segment. Maar dat is het niet enige. Het geeft je ook handvatten om potentiële nieuwe klanten te kwalificeren en je kunt het marktpotentieel in kaart brengen om bijvoorbeeld te bepalen waar je het beste een nieuwe vestiging kunt openen.
‘De gouden combinatie van persoonsinformatie en adresgegevens’ is de titel van dit blog. Deze vraag beantwoord je door het adres en de postcode te weten. Dit is de tweede, belangrijkste stap om naar een 360 graden klantbeeld toe te werken. Met het juiste adres is je Direct marketing effectiever en komt belangrijke klantcommunicatie per post altijd aan. Bovendien geeft het adres je toegang tot een schat aan informatie, maar belangrijker: het geeft je de mogelijkheid om te segmenteren en te profileren. Je communiceert relevanter, zorgt voor betere conversie, en, heel belangrijk, je bent in staat je klanten te herkennen.
Daarnaast hebben organisaties zelfs de plicht om hun klantgegevens up-to-date te houden. De AVG geeft vrij specifiek aan wat organisaties moeten doen om de kwaliteit van klantgegevens te realiseren: ”Persoonsgegevens moeten (…) juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd; alle redelijke maatregelen moeten worden genomen om de persoonsgegevens die, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, onjuist zijn, onverwijld te wissen of te rectificeren.”
Wil je meer weten over datakwaliteit? Lees dan ook het eerste blog van deze serie of kijk onze website voor meer achtergrondinformatie. Wil je meer weten over de koppeling met GeoMarktprofiel? Laat het ons weten in een vrijblijvend gesprek. Wij help je graag verder!
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.