Een slimme benadering van klantontwikkeling zorgt niet alleen voor groei, maar stimuleert ook duurzame klantrelaties.
Het opbouwen van een klantrelatie is een proces dat tijd vergt. Om meer uit klanten te halen, zijn er verschillende strategieën mogelijk: vergroot jouw klantenbestand, behoud klanten langer of verhoog de waarde per klant. Voor dat laatste is het noodzakelijk om meer (waardevolle) conversies te realiseren tegen lagere kosten. Dit vraagt om een efficiëntere en effectievere klantinteractie. Een slimme benadering van klantontwikkeling zorgt niet alleen voor groei, maar stimuleert ook duurzame klantrelaties.
HERKEN JIJ DEZE VRAGEN?
[HORIZONTALE LIJN]
Wanneer iemand net klant is geworden, vond die conversie plaats via één van jouw kanalen. In dit stadium beschik je niet altijd over alle contactgegevens en heb je nog geen volledig beeld van wie de klant is. Het is van belang om met relevante communicatie via de beschikbare kanalen te werken, zo kun je stap voor stap een gedetailleerder beeld van de klant vormen.
Met deze aanpak verzamel je aanvullende contactgegevens en waardevolle klantinformatie. Het stelt je in staat om de klant beter te begrijpen, zijn behoeften te identificeren en interactie te personaliseren. Op deze manier groeit niet alleen de kennis over de klant, maar verbeter je ook de relevantie van de communicatie. Klantontwikkeling op deze wijze bevordert de klantrelatie. Het opent deuren voor een meer gepersonaliseerde en effectieve benadering. Met als resultaat een verhoogde klanttevredenheid en loyaliteit.
[HORIZONTALE LIJN]
Na het verzamelen van waardevolle klantdata is de volgende stap het creëren van doelgerichte klantsegmenten, waarmee je je marketinginspanningen verfijnt. Deze klantsegmenten kun je insluiten, of juist uitsluiten, binnen zowel online als offline campagnes. Hierdoor kun je de communicatie meer personaliseren.
Een cruciaal aspect van deze strategie is om klanten online te herkennen, targeten of juist uit te sluiten van bepaalde campagnes. Dit is mogelijk door CRM-data te matchen met de ID’s van platformen als Google, Meta, Marktplaats of DPG media. Zoals je ook kunt lezen in onze DELA case.
Maak gebruik van scoremodellen om gegevens te analyseren en te prioriteren op relevantie. Focus op veelbelovende klantsegmenten. Hiermee voorspel je conversiekansen en optimaliseer je jouw marketinginspanningen.
Deze aanpak verbetert niet alleen de effectiviteit van je campagnes, maar verhoogt ook de klanttevredenheid door gerichte interacties. Het maakt effectiever gebruik van resources en vergroot de algehele impact van je marketingstrategie. Kortom: een win-winsituatie voor zowel de organisatie als de klanten.
[HORIZONTALE LIJN]
Ondanks dat je aan het begin van de klantreis nog niet beschikt over alle gegevens van jouw (nieuwe) klant is er meer mogelijk dan je denkt. Middels slimme matching kunnen we al tot een persoon of huishouden komen, gebaseerd op minimale herkenningspunten zoals een e-mailadres of adresgegevens. Daarna koppelen we deze informatie aan meer dan 150 segmentatiekenmerken, variërend van socio-demografische gegevens tot vastgoeddata. Dit stelt je in staat om klantsegmenten te definiëren en hen gepersonaliseerd te bereiken via verschillende online- en offlinekanalen.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.