Klantbehoud

Door slim gebruik te maken van data kun je langdurige relaties met klanten opbouwen en blijvend succes behalen.

In de dynamische wereld van klantrelaties is het belangrijk om klanten te behouden. Vooral omdat er steeds meer alternatieven zijn en consumenten vaker en makkelijker opties vergelijken. Voor succesvol klantbehoud is het vergaren en toepassen van waardevolle data cruciaal. Dit komt vooral neer op relevant zijn voor klanten en hen weten te bereiken. Door slim gebruik te maken van data kun je langdurige relaties met klanten opbouwen en blijvend succes behalen.

VEEL VOORKOMENDE PROBLEMEN:

  • Churn is te hoog
  • Ik kan klanten niet bereiken
  • Bereik ik mijn klanten wel via de juiste kanalen?
  • Ik weet niet wie onze topklanten zijn

[HORIZONTALE LIJN]

WAT DOE JE AL MET JE KLANTGEGEVENS?

Om goede relaties met klanten te behouden is het belangrijk dat je hen bereikt met relevante communicatie. Om dit te doen moeten de contactgegevens van je klanten up-to-date zijn. Hierbij volg je het ACCU-principe: zijn de gegevens actueel, compleet, correct en uniek? Hoe beter de gegevens van je klanten, hoe beter je als organisatie kunt inspelen op hun behoeften. Blog: weet jij eigenlijk wel wie je klant is?

oplossingspagina-klantbehoud-icoonafbeeldingen.png

Een goed georganiseerde klantendatabase en nauwkeurige contactgegevens zijn essentieel voor effectieve communicatie. Met overzichtelijke klantinformatie kun je boodschappen sturen die passen bij hun behoeften. Een duidelijk beeld van klantgegevens maakt het mogelijk om vooruit te kijken en proactief in te spelen op mogelijke wensen. Kortom: een gestructureerde aanpak van klantgegevens is de basis voor een effectieve en betekenisvolle interactie met je klanten. Dit leidt uiteindelijk tot sterke klantrelaties.

EDM ondersteunt organisaties om de kwaliteit van klantgegevens te verbeteren en te waarborgen met behulp van referentiedata. In het kort: EDM is de sleutel tot het creëren van een stevig fundament van gegevensintegriteit, wat uiteindelijk bijdraagt aan succesvolle bedrijfsresultaten.

[HORIZONTALE LIJN]

oplossing-afbeelding-740x920-klantenbehouden-02.png

MEER DOEN MET JE KLANTGEGEVENS?

Een stevige basis  met klantengegevens, zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Daarmee kun je je klanten op nieuwe en effectievere manieren benaderen, zowel online als offline. Dit stelt je in staat om een  consistente ervaring te bieden over meerdere kanalen zoals Google-search, social media, e-mail en  direct mail. Dit leidt niet alleen tot meer tevreden klanten, maar opent ook deuren naar marketingstrategieën die over verschillende kanalen lopen en de betrokkenheid en conversies verhogen.

Naast inzicht in jouw huidige marketingkanalen, biedt dit ook inzicht in de kanalen die je (nog) niet inzet.

Door consent van klanten te verkrijgen via de beschikbare mix van kanalen, breid je je communicatiemogelijkheden uit. Hierdoor verhoog je de bereikbaarheid, ben je nog relevanter en kun je communicatie nog beter aanpassen op de wensen van jouw klant. Dit versterkt de relaties met je klanten.

 

[HORIZONTALE LIJN]

oplossing-afbeelding-740x920-klantbehoud-03.png

KLANTBELEVING VERBETEREN

Nu je een sterke basis hebt opgebouwd met je eigen klantgegevens, kun je de klantervaring verbeteren door slim gebruik te maken van informatie van buitenaf en geavanceerde segmentatie.

Voeg externe databronnen toe om een breder beeld en meer diepgang te krijgen van je klant. Dit zorgt voor een completer beeld van het gedrag en de voorkeuren van je klanten. Door deze externe informatie te combineren met je interne klantgegevens, kun je meer gerichte en persoonlijke marketingstrategieën ontwikkelen.

Segmentatie, waarbij je kijkt naar zowel interne als externe gegevens, stelt je in staat om klantgroepen nauwkeuriger te definiëren. Zo sluit je beter aan op de behoefte van elke klantgroep en communiceer je gerichter. Het resultaat is een benadering die relevanter is en de loyaliteit van de klant bevordert.