De digitalisering van onze maatschappij brengt veel voordelen met zich mee: het bespaart ons tijd, we zijn overal bereikbaar, werken meer thuis, kopen online, betalen sneller, kunnen onze medische dossiers inzien, enzovoort. Echter, elke medaille heeft een keerzijde. Om gebruik te kunnen maken van deze voordelen, zijn we steeds vaker genoodzaakt onze persoonlijke gegevens achter te laten bij bedrijven en instanties. Gevoelige informatie waar cybercriminelen maar al te graag toegang toe krijgen. Het woord ‘datalekken’ horen we steeds vaker in het nieuws. Denk aan de cyberaanval op de KNVB, de Autoriteit Persoonsgegevens die concludeert dat de persoonsgegevens van iedereen op straat liggen, de ernst van datalekken steeds meer toenemen, enzovoort. Wanneer een bedrijf te maken krijgt met een datalek kan dit ernstige gevolgen hebben. Voor het bedrijf zelf, maar ook voor de consument.
Als toonaangevende data processing company helpt EDM bedrijven hun return on data te vergroten. Wij ademen data en zijn ons dus als geen ander bewust van de risico’s die dataverwerking met zich mee brengen. In een tijd waarin privacy van de consument centraal staat en technologische ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen is het uitermate belangrijk om er alles aan te doen om de risico’s op een datalek zo veel mogelijk te beperken. Vanuit ons perspectief kunnen we enkele handvatten bieden die het risico daarop beperken. In dit tweeluik vertellen wij je meer over datalekken, gerelateerd aan persoonsgegevens. Deel 1: wat is het en wat zijn de gevolgen, deel 2: hoe beperk je de risico’s op een datalek.
We spreken van een datalek wanneer onbevoegde personen toegang krijgen tot vertrouwelijke of persoonlijke informatie. Een datalek kan optreden wanneer gegevens worden gestolen, verloren, verkeerd verzonden of op andere manieren worden blootgesteld aan externe of onbevoegde personen. Een datalek kan onderscheiden worden in 3 categorieën:
Een datalek kan verschillende oorzaken hebben, waarbij zeker niet altijd sprake is van opzet. Bijvoorbeeld het verlies van een onversleutelde USB-stick met persoonsgegevens of het per ongeluk versturen van gevoelige bestanden naar de verkeerde ontvanger. Cybercriminelen maken echter vaak gebruik van phishing en openbare netwerken om toegang te krijgen tot gegevens. Ze gebruiken vaak nep e-mails of doen zich voor als openbaar netwerk om zo toegang te verkrijgen tot account- en persoonsgegevens. Social engineering is een andere methode waarbij criminelen proberen menselijke zwaktes uit te buiten, om toegang te krijgen tot systemen.
Onvoldoende beveiliging en versleuteling van gegevens vergroot ook het risico op datalekken, omdat hackers gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot persoonsgegevens of servers kunnen besmetten met ransomware. Het veilig verzenden van gegevens is dus niet voldoende; het is belangrijk om ook adequate beveiligingsmaatregelen te nemen om datalekken te voorkomen. Het ontbreken van up-to-date beveiligingsmaatregelen, zoals firewalls, antivirussoftware en regelmatige software-updates, kan leiden tot kwetsbaarheden in systemen. Dit opent de deur voor hackers om ongeautoriseerde toegang te krijgen tot persoonsgegevens.
Wanneer een datalek is ontstaan dient een organisatie of instantie dit lek zo snel mogelijk te dichten. Daarnaast moeten zij inzicht krijgen in hoe groot de schade is om vervolgens klanten te informeren over het datalek. Hierdoor weten klanten dat zij extra alert moeten zijn en inloggegevens moeten wijzigen. Voor datalekken bestaat een meldplicht. Dit houdt in dat bedrijven en overheden datalekken direct moeten melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De Autoriteit Persoonsgegevens is een onafhankelijke toezichthouder in Nederland die zich inzet voor het bewaken van persoonsgegevens. Meld een organisatie een datalek niet? Dan kunnen hier financiële gevolgen aan verbonden zijn.
De gevolgen van een datalek zijn vaak verstrekkend en tweeledig, namelijk voor een organisatie en voor de consument. Het is daarom belangrijk je niet alleen bewust te zijn van hoe een datalek voorkomen kan worden, maar ook wat de gevolgen kunnen zijn als een datalek plaatsvindt.
Bij een ernstig datalek zijn organisaties en instanties verplicht deze te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Voor consumenten kan een datalek ook het vergaande consequenties hebben. Identiteitsfraude is een veelvoorkomend probleem, waarbij criminelen persoonsgegevens bijvoorbeeld gebruiken om de identiteit van iemand anders aan te nemen en aankopen te doen zonder betaling. Oplichting, met name via phishing, is een andere vorm van fraude die kan leiden tot het verkrijgen van gevoelige informatie. Bovendien kunnen datalekken een bedreiging vormen voor prominente personen, zoals politici, waarbij hun veiligheid in het gedrang kan komen. Het is dus essentieel om de gevolgen van datalekken serieus te nemen en passende maatregelen te treffen om de privacy en veiligheid van consumenten te beschermen.
In deel 2 lees je meer over hoe je de risico's op een datalek kan beperken én geven wij een aantal praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kan. Wil je weten hoe EDM jouw organisatie future proof kan maken, lees dan verder over onze data & cloud expertise. Of neem contact met ons op, dan gaan we graag met je in gesprek over dit onderwerp.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.