Veel belangrijke browsers blokkeren standaard third-party cookies. Dat is een overwinning voor de privacy van consumenten. Google gaat third-party cookies niet standaard uitschakelen maar die keuze aan de gebruiker laten. Welke impact dat precies gaat hebben op advertenties is nog niet duidelijk, maar merken zullen wel alternatieven moeten vinden om te kunnen blijven personaliseren op basis van data.
Om concurrerend te blijven, moeten merken een geïntegreerde strategie aannemen die steunt op first-party data. Het goede nieuws is dat first-party data betrouwbaarder, betekenisvoller en ethischer is dan third-party data en vaak ook kosteneffectiever.
Aan de hand van een drietal blogs nemen we je mee in de ontwikkelingen in het online marketinglandschap. In deze eerste blog behandelen we onder andere de rol van cookies en wat de Digital Marketing Act inhoudt.
Een webcookie, ook wel bekend als een HTTP-cookie, is een klein stukje gegevens dat aan de webbrowser van de gebruiker wordt toegevoegd wanneer ze een bepaalde website bezoeken. Deze code wordt gedurende een periode die is ingesteld door de makers ervan (of totdat de gebruiker deze verwijdert) opgeslagen in de browser van de gebruiker. Het kan een verandering teweegbrengen tussen de browser en bepaalde pagina's op de website.
Voorbeelden van welke gegevens een cookie kan verzamelen zijn; leeftijd, gender, locatie, browser, device, interesses, productcategorie en gedrag op website, zoekmachine en sociale media.
Dat inmiddels meer browsers de third-party cookie standaard uitschakelen en consumenten steeds bewuster zijn van het geven van toestemming is een trend die al langer zichtbaar is. Het meest gegeven advies aan organisaties die voor hun digitale marketing afhankelijk zijn van cookies is: werk aan een first-party-datastrategie. Dat is uitstekend advies, want goede first-party data maken het je niet alleen makkelijker om je doelgroep te bereiken via digitale kanalen, maar zijn ook essentieel voor het benutten van toekomstige innovatieve marketingtoepassingen op het gebied van AI en Machine Learning. Dergelijke marketingmodellen werken immers alleen als ze worden gevoed met juiste en kwalitatief hoogwaardige data.
De afgelopen jaren zijn third-party cookies vanwege privacyregels uit de gratie geraakt. Apple kondigde al in 2020 aan om third-party cookies uit te faseren en browsers als Firefox en Brave blokkeren nu ook al standaard cookies van derden. Tegelijkertijd wordt het toezicht door onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op cookies en online tracking verscherpt, waardoor het risico op boetes toeneemt als je dit als organisatie niet goed inricht.
De Digital Markets Act (DMA) stelt heldere en objectieve criteria vast om "poortwachters" te herkennen. Poortwachters zijn grote digitale platforms die essentiële diensten aanbieden zoals online zoekmachines, app stores en berichtendiensten. Deze poortwachters moeten voldoen aan verplichtingen (do's) en verboden (don'ts) die in de DMA zijn vastgelegd.
De DMA is een van de eerste wetgevende instrumenten die de macht van grote digitale bedrijven reguleren. Hoewel de DMA de EU-mededingingsregels aanvult, verandert het deze niet; deze regels blijven volledig van kracht.
Dankzij de DMA kunnen gebruikers binnenkort berichten van de ene naar de andere berichtendienst sturen. Appontwikkelaars kunnen niet meer gedwongen worden om het betaalsysteem van appstores te gebruiken en platforms mogen hun eigen producten of diensten niet bevoordelen, bijvoorbeeld door ze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. De DMA regelt ook het overdragen van persoonlijke data van het ene platform naar het andere en het recht om vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen. Bovendien wordt de meldingsplicht uitgebreid om fusies en overnames in de digitale economie beter te kunnen beoordelen.
Door strengere regelgeving vanuit de Digital Markets Act (DMA) ontstaat de eis dat Google beter omgaat met de privacy van zijn gebruikers. De afgelopen jaren leek het erop dat Google ook zou stoppen met de ondersteuning van de third-party cookie per 2024 of 2025. Maar in plaats daarvan laat de browser de keuze aan de gebruiker zelf om third-party cookies te accepteren of te weigeren.
Kortom: steeds meer third-party cookies worden standaard geblokkeerd in browsers of het wordt gebruikers gemakkelijker gemaakt om ze zelf in de browser te laten blokkeren. Dit dwingt merken om hun marketingstrategieën te herzien en over te stappen op first-party data, die betrouwbaarder en ethischer zijn. De Digital Markets Act (DMA) zorgt daarnaast voor strengere regelgeving voor grote digitale platforms, wat meer controle en transparantie in de digitale markt brengt.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.