Blog: eigen data als
basis voor effectieve
fondsenwerving

Het opzetten van een succesvolle donorjourney kan tegenwoordig niet meer zonder data. Niet alleen als het gaat om het terugwinnen van ex-giftgevers, maar ook als het gaat om het werven van nieuwe donateuren begint het bij de data die je als charity al bezit. Het aardige is, dat je als fondsenwerver vaak al beschikt over de belangrijkste aanknopingspunten en slechts nog wat hulp nodig hebt om je eigen goud te kunnen verzilveren. Maar hoe?

Bereikbaarheid donateuren

Een goed georganiseerd en up-to-date donateurenbestand vormt de ruggengraat van de dialoog met de donateur. Je wilt er zeker van zijn dat je beschikt over een database die voldoet aan het ACCU-principe:

  • Actueel: Zijn de donateursgegevens niet verouderd? Worden er geen overledenen aangeschreven? Zorg ervoor dat alle contactinformatie, zoals namen, adressen emailadressen en telefoonnummers actueel is.
  • Compleet: Is alle relevante data aanwezig? Verzamel informatie over je donateurs zoals hun interesses, eerdere donaties en mogelijke kanalen waar je hen kan bereiken.
  • Correct: Kloppen de gegevens die in je database staan? Vermijd dubbele vermeldingen en foutieve informatie.
  • Uniek: Komt iedere donateur maar één keer voor? Elimineer duplicaten om ruis in de data te voorkomen.

Het verbeteren van je datakwaliteit is een doorlopend proces. Regelmatige updates en schoonmaakacties zijn essentieel voor een optimaal donateurenbestand. Zo kun je eenvoudig winback campagnes starten op bijvoorbeeld donateurs die onlangs zijn verhuisd. Of een loyalty campagne op basis van interesses. In de wetenschap dat gemiddeld 10% van de consumenten in een database is verhuisd, kan een gerichte aanpak op datakwaliteit natuurlijk enorm impact maken op kosten en conversies.

Werving

De meest effectieve manier om nieuwe donateuren te werven start volgens onze filosofie ook bij je eigen data. Want om donateurs te werven, dien je wel te begrijpen wat je huidige donateur eigenlijk typeert. Creëer een 360º beeld van je donateurenbestand door onderscheid te maken tussen verschillende segmenten, zoals:

  • Topdonateurs: De meest genereuze supporters die mogelijk bereid zijn om nog meer te geven.
  • Loyale donateurs: Mensen die regelmatig en langdurig hebben bijgedragen aan je organisatie.
  • Actieve donateurs: Donateurs die actief betrokken zijn bij de organisatie.
  • Inactieve donateurs: Voormalige donateurs die hun betrokkenheid hebben verminderd.

Voeg segmentatiedata toe om een nog beter beeld te krijgen van jouw donateurs. Vanuit dit inzicht kijk je naar welke andere huishoudens lijken op jouw (top)donateurs: look-a-likes. Hierdoor kan je huishoudens selecteren met een grotere trefkans om een nieuwe donateur te worden. Denk na over welke selecties je wilt in- of uitsluiten om je wervingsinspanningen te optimaliseren. En zorg voor een gepersonaliseerde boodschap die aansluit bij de selecties.

Nu je de juiste doelgroepen hebt geïdentificeerd, is het tijd om deze te activeren. Maak hiervoor gebruik van verschillende 1-op-1 kanalen waaronder:

  • Direct mail: Fysieke poststukken kunnen een persoonlijke touch toevoegen aan je wervingsinspanningen.
  • E-mail: Efficiënt en kosteneffectief voor het bereiken van bijvoorbeeld inactieve-, of ex-donateurs.
  • Telemarketing: Persoonlijke gesprekken kunnen een krachtige manier zijn om donateurs te betrekken.
  • Online: Maak gebruik van online advertenties op platforms zoals Google, Marktplaats, Meta en DPG Media en creëer hiermee een nieuw dialoog kanaal voor bestaande donateurs. Op basis van CRM data kun je vaak tot wel 80% van je donateuren matchen en bereiken.

Hierbij sluit het ene kanaal het andere natuurlijk niet uit. Sterker nog, multichannel benadering van (potentiële) nieuwe donateurs resulteert veelal in een conversie uplift tot wel 30%.

Het meten van je wervingsinspanningen is cruciaal voor succes op lange termijn. Zorg ervoor dat je:

  • Je selecties aanscherpt op basis van de prestaties van eerdere campagnes.
  • Responscijfers inzichtelijk hebt zodat je de effectiviteit van de verschillende kanalen kan evalueren.
  • Non-conversies probeert te heractiveren via andere kanalen en benaderingen.

Kortom: zorg voor continue optimalisatie van je campagnes op basis van de verzamelde gegevens en blijf zoeken naar manieren om je donateurenbestand uit te breiden en te behouden. Effectief donateuren werven is een doorlopend proces dat begint met een solide database en inzicht in je donateurs. Dit fundament zorgt ervoor dat je wervingsinspanningen kan maximaliseren en de steun voor je organisatie vergroten.

Wil je de handvatten om datagedreven donateurs te werven on top of mind houden? download dan ook onze infographic 'effectief donateurs werven in 4 stappen'