Het opzetten van een succesvolle donorjourney kan tegenwoordig niet meer zonder data. Niet alleen als het gaat om het terugwinnen van ex-giftgevers, maar ook als het gaat om het werven van nieuwe donateuren begint het bij de data die je als charity al bezit. Het aardige is, dat je als fondsenwerver vaak al beschikt over de belangrijkste aanknopingspunten en slechts nog wat hulp nodig hebt om je eigen goud te kunnen verzilveren. Maar hoe?
Een goed georganiseerd en up-to-date donateurenbestand vormt de ruggengraat van de dialoog met de donateur. Je wilt er zeker van zijn dat je beschikt over een database die voldoet aan het ACCU-principe:
Het verbeteren van je datakwaliteit is een doorlopend proces. Regelmatige updates en schoonmaakacties zijn essentieel voor een optimaal donateurenbestand. Zo kun je eenvoudig winback campagnes starten op bijvoorbeeld donateurs die onlangs zijn verhuisd. Of een loyalty campagne op basis van interesses. In de wetenschap dat gemiddeld 10% van de consumenten in een database is verhuisd, kan een gerichte aanpak op datakwaliteit natuurlijk enorm impact maken op kosten en conversies.
De meest effectieve manier om nieuwe donateuren te werven start volgens onze filosofie ook bij je eigen data. Want om donateurs te werven, dien je wel te begrijpen wat je huidige donateur eigenlijk typeert. Creëer een 360º beeld van je donateurenbestand door onderscheid te maken tussen verschillende segmenten, zoals:
Voeg segmentatiedata toe om een nog beter beeld te krijgen van jouw donateurs. Vanuit dit inzicht kijk je naar welke andere huishoudens lijken op jouw (top)donateurs: look-a-likes. Hierdoor kan je huishoudens selecteren met een grotere trefkans om een nieuwe donateur te worden. Denk na over welke selecties je wilt in- of uitsluiten om je wervingsinspanningen te optimaliseren. En zorg voor een gepersonaliseerde boodschap die aansluit bij de selecties.
Nu je de juiste doelgroepen hebt geïdentificeerd, is het tijd om deze te activeren. Maak hiervoor gebruik van verschillende 1-op-1 kanalen waaronder:
Hierbij sluit het ene kanaal het andere natuurlijk niet uit. Sterker nog, multichannel benadering van (potentiële) nieuwe donateurs resulteert veelal in een conversie uplift tot wel 30%.
Het meten van je wervingsinspanningen is cruciaal voor succes op lange termijn. Zorg ervoor dat je:
Kortom: zorg voor continue optimalisatie van je campagnes op basis van de verzamelde gegevens en blijf zoeken naar manieren om je donateurenbestand uit te breiden en te behouden. Effectief donateuren werven is een doorlopend proces dat begint met een solide database en inzicht in je donateurs. Dit fundament zorgt ervoor dat je wervingsinspanningen kan maximaliseren en de steun voor je organisatie vergroten.
Wil je de handvatten om datagedreven donateurs te werven on top of mind houden? download dan ook onze infographic 'effectief donateurs werven in 4 stappen'.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.