De Autoriteit Persoonsgegevens wil dat Nederlandse adverteerders en uitgevers direct stoppen met het volgen van hun gebruikers. Dat betekent dat een nieuwe tijd aanbreekt. Een tijd waarin het gebruik van data anders wordt en marketingcampagnes gebaseerd op third-party cookies niet meer mogelijk zijn. De gevolgen hoeven echter niet groot te zijn. Met de juiste first-party data én juiste tools kun je nog steeds succesvolle campagnes creëren.
Dit artikel is geschreven door Lucas Bos, managing director bij EDM, een van de sponsoren van de Customer Data Award 2021. De award werd begin december 2021 uitgereikt tijdens de online talkshow: De Beste Customer Data Cases van 2021.
Als marketeer doe je je best om een goed beeld van de klant te krijgen door je te richten op de customer journey; de reis die de klant doorloopt vanaf het ontstaan van de behoefte tot en met het proces na de aankoop. Door databronnen, zoals websitebezoeken, aankopen, socials en andere (online) kanalen in kaart te brengen, weet je goed in te schatten wie en waar je (potentiële) klanten zijn en hoe je ze het best kunt aanspreken.
Maar als marketeer in deze tijd moet je in de bovengenoemde werkzaamheden een essentiële belangenafweging maken. De maatschappelijke opinie ten aanzien van het gebruik van persoonsgegevens verandert namelijk; consumenten nemen niet zonder meer genoegen met het gebruik van hun gegevens ten behoeve van marketing- en/of communicatiedoeleinden. Daarnaast is er steeds meer data beschikbaar. Logisch dus dat er meer wetgeving nodig is om de balans tussen privacy van de consument en belangen van adverteerders goed in evenwicht te houden. Naast wetgeving zie je dat de grote tech-partijen inspelen op de wens van de consument om minder data te delen. Denk bijvoorbeeld aan vooraf geïnstalleerde adblockers of browsers die geen cookies toestaan.
Daarnaast zijn er nog meer ontwikkelingen die de kracht van data lijken in te perken. Ik zeg bewust lijken, want met first-party data als vertrekpunt is er veel mogelijk. Dat gaat alleen niet vanzelf. Daarvoor moet je organisatorisch eerst een aantal zaken op orde hebben, namelijk: weten over welke data je kunt beschikken voor het maken van een klantbeeld, zorgen voor betrouwbare data en het juist gebruiken van data in marketing tools.
Benieuwd? Lees het volledige artikel op DDMA.nl.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.