Je doelgroep bereiken en succesvol adverteren in een cookieloze wereld? Dat kan nog steeds!

16 feb. 2022
Lucas Bos
cookies-ddma.png

De Autoriteit Persoonsgegevens wil dat Nederlandse adverteerders en uitgevers direct stoppen met het volgen van hun gebruikers. Dat betekent dat een nieuwe tijd aanbreekt. Een tijd waarin het gebruik van data anders wordt en marketingcampagnes gebaseerd op third-party cookies niet meer mogelijk zijn. De gevolgen hoeven echter niet groot te zijn. Met de juiste first-party data én juiste tools kun je nog steeds succesvolle campagnes creëren.

Dit artikel is geschreven door Lucas Bos, managing director bij EDM, een van de sponsoren van de Customer Data Award 2021. De award werd begin december 2021 uitgereikt tijdens de online talkshow: De Beste Customer Data Cases van 2021.

Als marketeer doe je je best om een goed beeld van de klant te krijgen door je te richten op de customer journey; de reis die de klant doorloopt vanaf het ontstaan van de behoefte tot en met het proces na de aankoop. Door databronnen, zoals websitebezoeken, aankopen, socials en andere (online) kanalen in kaart te brengen, weet je goed in te schatten wie en waar je (potentiële) klanten zijn en hoe je ze het best kunt aanspreken.

Belangen in evenwicht

Maar als marketeer in deze tijd moet je in de bovengenoemde werkzaamheden een essentiële belangenafweging maken. De maatschappelijke opinie ten aanzien van het gebruik van persoonsgegevens verandert namelijk; consumenten nemen niet zonder meer genoegen met het gebruik van hun gegevens ten behoeve van marketing- en/of communicatiedoeleinden. Daarnaast is er steeds meer data beschikbaar. Logisch dus dat er meer wetgeving nodig is om de balans tussen privacy van de consument en belangen van adverteerders goed in evenwicht te houden. Naast wetgeving zie je dat de grote tech-partijen inspelen op de wens van de consument om minder data te delen. Denk bijvoorbeeld aan vooraf geïnstalleerde adblockers of browsers die geen cookies toestaan.

Daarnaast zijn er nog meer ontwikkelingen die de kracht van data lijken in te perken. Ik zeg bewust lijken, want met first-party data als vertrekpunt is er veel mogelijk. Dat gaat alleen niet vanzelf. Daarvoor moet je organisatorisch eerst een aantal zaken op orde hebben, namelijk: weten over welke data je kunt beschikken voor het maken van een klantbeeld, zorgen voor betrouwbare data en het juist gebruiken van data in marketing tools.

Benieuwd? Lees het volledige artikel op DDMA.nl