Blog: Customer Match 
in de praktijk

In het vorige blog ‘De kracht van offline data in je online marketingstrategie’ kon je al lezen hoe Customer Match werkt. We vertelden je over de voordelen van het matchen van jouw klantendatabase met platform-ID’s. Maar wat zijn eigenlijk de praktische mogelijkheden van Customer Match? In dit blog behandelen we drie praktijkvoorbeelden.

Toepassing 1: klantsegmenten insluiten
Stel, je bent een kledingfabrikant en op basis van je CRM-klantdata weet je dat iemand recent een broek heeft gekocht. In plaats van dezelfde broek opnieuw aan te bieden, kun je deze klant online een bijpassende trui aanbieden. Dit zorgt voor relevantere communicatie, verhoogt de kans op herhaalaankopen en dus een efficiëntere besteding van jouw marketingbudget.

Deze toepassing is overigens niet alleen interessant om cross- of upsell te realiseren. Zo kun je bijvoorbeeld gepersonaliseerde premium content bieden en gerichter productdata communiceren. Je kunt stellen dat het een nieuw kanaal activeert binnen de customer journey. En Customer Match maakt deze exercitie vrij eenvoudig mogelijk.

Toepassing 2: vind lookalikes
Elk bedrijf heeft een ideale klant: iemand die regelmatig producten koopt of diensten afneemt en een hoge mate van betrokkenheid toont. Je vindt die klant in je klantenbestand en mailinglijst maar ook tussen webbezoekers en social-mediagebruikers die op je video’s en andere content reageren. Dus hoe vind je die perfecte profielen en target je hen met je advertenties? Simpel: door CRM-data te voeden aan het algoritme, wordt het model scherper.

Als je online marketing inzet, is de kans groot dat je voor het creëren van lookalikes voorheen gebruikmaakte van de optie ‘similar audiences’. Nu deze optie niet meer beschikbaar is zijn veel marketeers op zoek gegaan naar alternatieven. Mijn persoonlijke favoriet is de optie die GA4 biedt: ‘predictive audiences’. Hiermee kun je doelgroepen inzetten op basis van voorspellende modellen die zijn gebaseerd op Machine Learning. Deze modellen analyseren first-party data en historische gegevens om te voorspellen welke gebruikers waarschijnlijk een bepaalde actie zullen ondernemen.

Gebaseerd op zulke voorspellende audiences kun je bijvoorbeeld mikken op gebruikers met een hoog potentieel om binnenkort een aankoop te doen. Uiteindelijk heeft Google het gebruik van deze doelgroepen nog toegankelijker gemaakt door de optie te bieden GA4-doelgroepen rechtstreeks binnen het Google Ads-account aan te maken.

Toepassing 3: bestaande klanten uitsluiten
Uitvaartverzekeraar DELA spendeert veel marketingbudget aan online wervingscampagnes en heeft een doorlopende Google-Ads-campagne. Met meer dan drie miljoen leden bereikten ze dagelijks veel consumenten die al klant waren.

Om verspilling van het marketingbudget tegen te gaan, implementeerde DELA Customer Match. Door bestaande leden te herkennen en uit te sluiten, realiseren zij een aanzienlijke jaarlijkse besparing op advertentiekosten.

In dit voorbeeld is de meerwaarde van Customer Match voor DELA aangetoond in een testcampagne. In het eerste deel van de test heeft EDM als matching partner het ledenbestand geoptimaliseerd voor Google Customer Match en geanonimiseerd geüpload in Google Ads. In het tweede deel van de test is gewerkt met een geoptimaliseerde doelgroep. Sindsdien weet DELA welke klanten al via Google bereikt worden.

Door deze groep uit te sluiten op campagnes realiseerde DELA een besparing op advertentiekosten van maar liefst 125.000 euro per jaar op hun doorlopende Google-Ads-campagne.

Win-winsituatie

Deze praktijkvoorbeelden bewijzen dat het inzetten van CRM-data in de online marketingstrategie een krachtige manier is om je doelgroep effectiever te bereiken en je marketingbudget te optimaliseren. En Customer Match, met zijn slimme matchingalgoritmes, is daar het perfecte hulpmiddel bij. Het levert meetbare resultaten op: kostenbesparing, hogere inkomsten, lagere CPA, conversieverhoging, verhoogde klanttevredenheid en een efficiënter bereik. Daarnaast verbetert het de consumentenervaring.

CRM dataverwerking voor Customer Match vereist veel precisie. Veel organisaties lopen tegen problemen aan zoals: verkeerde aanlevering, problemen met hashing en lage matchrates. Daarom is het praktisch om samen te werken met een partner. Online advertentieplatformen hebben een selectie aan partners die gegevensverwerking als core business hebben. Door samen te werken met een matchingpartner kun jij je concentreren op jouw dagelijkse bezigheden zonder zorgen te maken over de dataverwerking van jouw campagne.

Dit blog is geschreven door Mark Wilmont.