In het vorige blog ‘De kracht van offline data in je online marketingstrategie’ kon je al lezen hoe Customer Match werkt. We vertelden je over de voordelen van het matchen van jouw klantendatabase met platform-ID’s. Maar wat zijn eigenlijk de praktische mogelijkheden van Customer Match? In dit blog behandelen we drie praktijkvoorbeelden.
Toepassing 1: klantsegmenten insluiten
Stel, je bent een kledingfabrikant en op basis van je CRM-klantdata weet je dat iemand recent een broek heeft gekocht. In plaats van dezelfde broek opnieuw aan te bieden, kun je deze klant online een bijpassende trui aanbieden. Dit zorgt voor relevantere communicatie, verhoogt de kans op herhaalaankopen en dus een efficiëntere besteding van jouw marketingbudget.
Deze toepassing is overigens niet alleen interessant om cross- of upsell te realiseren. Zo kun je bijvoorbeeld gepersonaliseerde premium content bieden en gerichter productdata communiceren. Je kunt stellen dat het een nieuw kanaal activeert binnen de customer journey. En Customer Match maakt deze exercitie vrij eenvoudig mogelijk.
Toepassing 2: vind lookalikes
Elk bedrijf heeft een ideale klant: iemand die regelmatig producten koopt of diensten afneemt en een hoge mate van betrokkenheid toont. Je vindt die klant in je klantenbestand en mailinglijst maar ook tussen webbezoekers en social-mediagebruikers die op je video’s en andere content reageren. Dus hoe vind je die perfecte profielen en target je hen met je advertenties? Simpel: door CRM-data te voeden aan het algoritme, wordt het model scherper.
Als je online marketing inzet, is de kans groot dat je voor het creëren van lookalikes voorheen gebruikmaakte van de optie ‘similar audiences’. Nu deze optie niet meer beschikbaar is zijn veel marketeers op zoek gegaan naar alternatieven. Mijn persoonlijke favoriet is de optie die GA4 biedt: ‘predictive audiences’. Hiermee kun je doelgroepen inzetten op basis van voorspellende modellen die zijn gebaseerd op Machine Learning. Deze modellen analyseren first-party data en historische gegevens om te voorspellen welke gebruikers waarschijnlijk een bepaalde actie zullen ondernemen.
Gebaseerd op zulke voorspellende audiences kun je bijvoorbeeld mikken op gebruikers met een hoog potentieel om binnenkort een aankoop te doen. Uiteindelijk heeft Google het gebruik van deze doelgroepen nog toegankelijker gemaakt door de optie te bieden GA4-doelgroepen rechtstreeks binnen het Google Ads-account aan te maken.
Toepassing 3: bestaande klanten uitsluiten
Uitvaartverzekeraar DELA spendeert veel marketingbudget aan online wervingscampagnes en heeft een doorlopende Google-Ads-campagne. Met meer dan drie miljoen leden bereikten ze dagelijks veel consumenten die al klant waren.
Om verspilling van het marketingbudget tegen te gaan, implementeerde DELA Customer Match. Door bestaande leden te herkennen en uit te sluiten, realiseren zij een aanzienlijke jaarlijkse besparing op advertentiekosten.
In dit voorbeeld is de meerwaarde van Customer Match voor DELA aangetoond in een testcampagne. In het eerste deel van de test heeft EDM als matching partner het ledenbestand geoptimaliseerd voor Google Customer Match en geanonimiseerd geüpload in Google Ads. In het tweede deel van de test is gewerkt met een geoptimaliseerde doelgroep. Sindsdien weet DELA welke klanten al via Google bereikt worden.
Door deze groep uit te sluiten op campagnes realiseerde DELA een besparing op advertentiekosten van maar liefst 125.000 euro per jaar op hun doorlopende Google-Ads-campagne.
Win-winsituatie
Deze praktijkvoorbeelden bewijzen dat het inzetten van CRM-data in de online marketingstrategie een krachtige manier is om je doelgroep effectiever te bereiken en je marketingbudget te optimaliseren. En Customer Match, met zijn slimme matchingalgoritmes, is daar het perfecte hulpmiddel bij. Het levert meetbare resultaten op: kostenbesparing, hogere inkomsten, lagere CPA, conversieverhoging, verhoogde klanttevredenheid en een efficiënter bereik. Daarnaast verbetert het de consumentenervaring.
CRM dataverwerking voor Customer Match vereist veel precisie. Veel organisaties lopen tegen problemen aan zoals: verkeerde aanlevering, problemen met hashing en lage matchrates. Daarom is het praktisch om samen te werken met een partner. Online advertentieplatformen hebben een selectie aan partners die gegevensverwerking als core business hebben. Door samen te werken met een matchingpartner kun jij je concentreren op jouw dagelijkse bezigheden zonder zorgen te maken over de dataverwerking van jouw campagne.
Dit blog is geschreven door Mark Wilmont.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.