Door je klantdata te matchen aan online platformen kun je betere klantprofielen en audiences opstellen om gerichter te adverteren. Daarmee behaal je betere resultaten en bespaar je ook nog eens kosten.
Als organisatie beschik je vaak over een CRM systeem gevuld met klantdata. Waardevolle klantdata, maar alleen als je die op de juiste manier inzet. En dan hebben we het niet alleen over het slim gebruiken van data in het contact met je klanten. Wist je dat je CRM-data ook heel goed kunt gebruiken om online te targeten voor bijvoorbeeld een next-best-action-strategie of om een groep uit te sluiten en zo uiteindelijk kosten te besparen? In dit artikel leggen we uit hoe je dit aanpakt.
Uitdagend maar effectief
Als organisatie beschik je over een schat aan data zoals: aankoopgedrag, klantenservice-interacties, contactinformatie, enquêtes en meer. Hoe handig zou het zijn als je deze data kunt koppelen aan online (zoek)gedrag om zo een integraal klantbeeld te krijgen? Heel handig, is het antwoord, want hierdoor ontstaan unieke profielen die zich perfect lenen voor personalisatie en waarmee je marketinginspanningen beter kunt afstemmen op de behoeften en voorkeuren van je doelgroep. Dit leidt tot een effectiever rendement op de online media-investeringen. Maar waar begin je? Het combineren van CRM-data met online data kan namelijk een flinke uitdaging zijn.
Stap 1: doorbreek silo’s
Je verwacht het misschien niet, maar de eerste stap is niet het vinden van de juiste technologie. Het verzamelen van de juiste data en zorgen dat de juiste afdelingen en collega’s met elkaar gaan samenwerken is het beginpunt. Zodra de digitale marketeers op de marketingafdeling gaan samenwerken met de CRM-dataspecialisten creëer je nieuwe en efficiëntere kansen om je doelgroep te bereiken.
Stap 2: Customer Match
Stap twee is strategiebepaling. Een van de tactieken die wij adviseren is Customer Match. Dat biedt de mogelijkheid om klanten en prospects te herkennen op grote online platformen zoals Google en Meta, zonder het gebruik van third-party cookies. De focus ligt namelijk volledig op first-party data, dit is de data die je als adverteerder zelf hebt verzameld van jouw klanten. Bij Customer Match combineer je je eigen CRM-data met de first-party data van grote advertentieplatformen.
Zo werkt Customer Match
Wanneer een consument is ingelogd binnen de omgeving van Google wordt hij herkend op basis van zijn Google ID. Bij de totstandkoming van dit Google ID heeft de consument toestemming gegeven voor bepaalde doeleinden, zoals herkenning voor relevante advertenties. Een match tussen een klantendatabase en de ID-database van Google maakt inzichtelijk wie van jouw klanten ook bij Google in de database staan en dus toestemming hebben gegeven aan Google om relevante gepersonaliseerde advertenties te tonen. Customer Match biedt hiermee een ideale toepassing om je klanten te bereiken via het online kanaal.
Het is mogelijk om zelf jouw eigen data te uploaden naar een advertentieplatform zoals Google of Meta. De data dient versleuteld te worden conform de specificaties van het platform, zodat de data geanonimiseerd worden gedeeld. Alleen de overeenkomstige ID’s worden vervolgens geüpload in de audience. Google maakt geen onderscheid tussen verschillende data lay-outs, of andere afwijkingen in de data. Houd er dus rekening mee dat het matchingproces weinig intelligentie kent: ieder verschil in de data zorgt ervoor dat er geen match is, terwijl het heel goed mogelijk is dat het in werkelijkheid wél om dezelfde consument gaat.
Geavanceerde matchingalgoritmes, die partners zoals EDM bieden, zorgen voor meer matches van de klantendatabase met platform-ID’s, wat resulteert in aanzienlijke voordelen:
Zo’n matchingproces is niet eenvoudig. Om dit effectief te laten verlopen is ons advies om met een matchingpartner te werken. Een matchingpartner zorgt dat issues worden voorkomen en heeft datakwaliteit als belangrijkste business. Daardoor leidt alleen al het standaardiseren en uniformeren van de data tot een substantieel hoger matchpercentage dan wanneer je alles zelf doet. Bovendien heeft een partner uitgebreide kennis over hoe een proces als dit juridisch correct geregeld moet worden.
Het prettige aan Customer Match is dat die niet alleen heel effectief is voor bedrijven, maar ook veel voordelen voor de consument met zich meebrengt. Klanten die worden herkend, genieten nu ook online van onder andere een persoonlijkere ervaring, premium content en aanbevelingen op maat. Het is een laagdrempelige toepassing om klanten in te sluiten binnen online audiences of search, wanneer je specifieke segmenten wenst te benaderen. Tegelijkertijd biedt het ook de ruimte om klanten uit te sluiten van bepaalde online campagnes. Niets is zo vervelend voor bestaande klanten als een advertentie te zien waarin opnieuw wordt gevraagd nú klant te worden.
Dit blog is geschreven door Mark Wilmont. Hij schreef ook een vervolg: Customer Match in de praktijk.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.