BLOG: DE KRACHT VAN 
OFFLINE DATA IN JE 
ONLINE MARKETINGSTRATEGIE

Door je klantdata te matchen aan online platformen kun je betere klantprofielen en audiences opstellen om gerichter te adverteren. Daarmee behaal je betere resultaten en bespaar je ook nog eens kosten.

Als organisatie beschik je vaak over een CRM systeem gevuld met klantdata. Waardevolle klantdata,  maar alleen als je die op de juiste manier inzet. En dan hebben we het niet alleen over het slim gebruiken van data in het contact met je klanten. Wist je dat je CRM-data ook heel goed kunt gebruiken om online te targeten voor bijvoorbeeld een next-best-action-strategie of om een groep uit te sluiten en zo uiteindelijk kosten te besparen? In dit artikel leggen we uit hoe je dit aanpakt.

Uitdagend maar effectief

Als organisatie beschik je over een schat aan data zoals: aankoopgedrag, klantenservice-interacties, contactinformatie, enquêtes en meer. Hoe handig zou het zijn als je deze data kunt koppelen aan online (zoek)gedrag om zo een integraal klantbeeld te krijgen? Heel handig, is het antwoord, want hierdoor ontstaan unieke profielen die zich perfect lenen voor personalisatie en waarmee je marketinginspanningen beter kunt afstemmen op de behoeften en voorkeuren van je doelgroep. Dit leidt tot een effectiever rendement op de online media-investeringen. Maar waar begin je? Het combineren van CRM-data met online data kan namelijk een flinke uitdaging zijn.

Stap 1: doorbreek silo’s

Je verwacht het misschien niet, maar de eerste stap is niet het vinden van de juiste technologie. Het verzamelen van de juiste data en zorgen dat de juiste afdelingen en collega’s met elkaar gaan samenwerken is het beginpunt. Zodra de digitale marketeers op de marketingafdeling gaan samenwerken met de CRM-dataspecialisten creëer je nieuwe en efficiëntere kansen om je doelgroep te bereiken.

Stap 2: Customer Match

Stap twee is strategiebepaling. Een van de tactieken die wij adviseren is Customer Match. Dat biedt de mogelijkheid om klanten en prospects te herkennen op grote online platformen zoals Google en Meta, zonder het gebruik van third-party cookies. De focus ligt namelijk volledig op first-party data, dit is de data die je als adverteerder zelf hebt verzameld van jouw klanten. Bij Customer Match combineer je je eigen CRM-data met de first-party data van grote advertentieplatformen.

Zo werkt Customer Match

Wanneer een consument is ingelogd binnen de omgeving van Google wordt hij herkend op basis van zijn Google ID. Bij de totstandkoming van dit Google ID heeft de consument toestemming gegeven voor bepaalde doeleinden, zoals herkenning voor relevante advertenties. Een match tussen een klantendatabase en de ID-database van Google maakt inzichtelijk wie van jouw klanten ook bij Google in de database staan en dus toestemming hebben gegeven aan Google om relevante gepersonaliseerde advertenties te tonen. Customer Match biedt hiermee een ideale toepassing om je klanten te bereiken via het online kanaal.

Het is mogelijk om zelf jouw eigen data te uploaden naar een advertentieplatform zoals Google of Meta. De data dient versleuteld te worden conform de specificaties van het platform, zodat de data geanonimiseerd worden gedeeld. Alleen de overeenkomstige ID’s worden vervolgens geüpload in de audience. Google maakt geen onderscheid tussen verschillende data lay-outs, of andere afwijkingen in de data. Houd er dus rekening mee dat het matchingproces weinig intelligentie kent: ieder verschil in de data zorgt ervoor dat er geen match is, terwijl het heel goed mogelijk is dat het in werkelijkheid wél om dezelfde consument gaat.

Geavanceerde matchingalgoritmes, die partners zoals EDM bieden, zorgen voor meer matches van de klantendatabase met platform-ID’s, wat resulteert in aanzienlijke voordelen:

  • Kostenbesparing – door effectievere targeting maak je minder kosten.
  • Stijging van inkomsten – verbeter jouw Return On Investment. Gemiddeld leidt Customer Match tot een stijging van de inkomsten van 5,3 %.
  • Lagere Cost Per Acquisition – verminder jouw CPA met efficiëntere marketingcampagnes.
  • Conversieverhoging – een verbeterde Return On Ad Spend door relevantere advertenties aan klanten te tonen.
  • Uitsluiting (personal match) – klanten te herkennen en hen niet lastig te vallen met irrelevante advertenties voorkomt consumentenirritatie. Door deze klanten uit te sluiten bespaar je ook nog eens campagnekosten.
  • Efficiënter bereik – minder verspilling doordat je jouw budgetten effectiever kunt toewijzen.
  • Next-best-action-strategie – Meer klantinzicht zorgt ervoor dat je beter de juiste stappen voor elke klant kunt bepalen.
  • Acquisitie – trek nieuwe klanten aan door lookalike-doelgroepen te creëren op basis van je bestaande klantdata.
  • Nieuw kanaal in de customer journey – Voorheen vertrouwde je op apparaat-gerelateerde cookies, waarbij het onduidelijk is welk persoon binnen een huishouden wordt bereikt. Nu ben je in staat om specifieke consumenten te targeten en een gerichte dialoog aangaan.

Zo’n matchingproces is niet eenvoudig. Om dit effectief te laten verlopen is ons advies om met een matchingpartner te werken. Een matchingpartner zorgt dat issues worden voorkomen en heeft datakwaliteit als belangrijkste business.  Daardoor leidt alleen al het standaardiseren en uniformeren van de data tot een substantieel hoger matchpercentage dan wanneer je alles zelf doet. Bovendien heeft een partner uitgebreide kennis over hoe een proces als dit juridisch correct geregeld moet worden.

Het prettige aan Customer Match is dat die niet alleen heel effectief is voor bedrijven, maar ook veel voordelen voor de consument met zich meebrengt. Klanten die worden herkend, genieten nu ook online van onder andere een persoonlijkere ervaring, premium content en aanbevelingen op maat. Het is een laagdrempelige toepassing om klanten in te sluiten binnen online audiences of search, wanneer je specifieke segmenten wenst te benaderen. Tegelijkertijd biedt het ook de ruimte om klanten uit te sluiten van bepaalde online campagnes. Niets is zo vervelend voor bestaande klanten als een advertentie te zien waarin opnieuw wordt gevraagd nú klant te worden.

Dit blog is geschreven door Mark Wilmont. Hij schreef ook een vervolg: Customer Match in de praktijk