Het blog is geschreven door Mark van Dam, product manager bij EDM, en is gepubliceerd door DDMA. EDM is sponsor van de DDMA Customer Data Award; deze award wordt op 19 november 2020 uitgereikt tijdens een speciale Award Night op het Westergasterrein.
De wereld van cookies staat zwaar onder druk. Zowel Safari als Firefox blokkeren de veelbesproken volgcookies en ook Google heeft aangegeven cookies van derden automatisch te gaan blokkeren. Dit heeft grote gevolgen voor adverteerders en publishers, aangezien deze drie browsers gezamenlijk goed zijn voor ruim 80% van het webverkeer. Wil een adverteerder via display zijn doelgroep bereiken, dan kunnen cookies daar niet voor worden gebruikt. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om je potentiële klanten cookieloos te bereiken, zoals het focussen op de context van pagina’s of het maken van profielen op basis van data.
Contextgedreven adverteren
Een goed alternatief voor adverteren met cookies is gebruikmaken van advertenties op basis van de inhoud voor een pagina, bijvoorbeeld reizen, sport of natuur. Adverteerders die video- en displayruimte bij STER (exploitant van de publieke omroepen) willen inkopen kunnen hier al gebruik van maken. Na een testfase heeft STER besloten afscheid te nemen van cookies en over te gaan op contextgedreven advertenties. Een groot voordeel van deze advertentievorm is dat consumenten niet worden vermoeid en verward met cookiebanners die niet altijd even duidelijk zijn. Het is wel wennen, want adverteerders moeten een weg zien te vinden in compleet andere datasets die contextgedreven adverteren met zich mee brengt.
Profielgericht adverteren
Een andere ontwikkeling is dat browsers of uitgevers zelf profielen creëren. Dit kan op twee manieren: door een profiel op te stellen met behulp van het surfgedrag of door een inlog-ID te koppelen aan externe data. Een profiel gebaseerd op surfgedrag verandert constant naar de behoeften van de gebruiker, denk bijvoorbeeld aan het surfgedrag rond de feestdagen of wanneer men zich gaat oriënteren voor een nieuwe auto. Externe data (vanuit bijvoorbeeld een klantendatabase) kan een profiel creëren op basis van kenmerken die voor langere tijd vaststaan, zoals inkomen of gezinssamenstelling. In principe is elke website met een hoog aantal ingelogde gebruikers in staat om in te spelen op deze ontwikkeling, waardoor de afhankelijkheid van grote spelers zoals Google en Facebook minder wordt. Hierdoor kunnen uitgevers zoals DPG Media, maar ook websites zoals Marktplaats, hun platformen beter beheren doordat ze zelf, na toestemming van hun gebruikers, de profielen kunnen creëren.
Een groot voordeel van het gebruik van externe data is de mogelijkheid om (offline) klanten online te herkennen, om deze bijvoorbeeld uit te sluiten bij wervingscampagnes. Zo biedt Marktplaats Custom Audiences aan in samenwerking met EDM, waarbij klantgegevens geanonimiseerd worden gekoppeld aan de opt-in Marktplaats ID’s. EDM is binnen deze dienst matchingpartner en Marktplaats zorgt niet alleen voor de (externe) opt-in data, maar biedt ook een platform aan met meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand.
Conclusie: cookie-less betekent niet target-less
Adverteerders zien de mogelijkheden met cookies mogelijk verdwijnen, maar de ontwikkelingen op het gebied van contextgedreven adverteren maken dit meer dan goed. Zo zorgt contextgedreven adverteren ervoor dat advertenties aansluiten bij de huidige interesse van de consument. Profielen formuleren en vaststellen die passen bij de context van informatie, geeft adverteerders de mogelijkheid intelligente campagnes op te zetten, door bijvoorbeeld het uitsluiten van huidige klanten of targeting op basis van vooraf bepaalde kenmerken.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.