Whitepaper: wat zijn data-cleanrooms
en hoe zet ze je effectief in?

De manier waarop we gegevens verzamelen, analyseren en gebruiken, ondergaat een flinke verandering. De opkomst van privacywetgevingen zoals de GDPR en de ePrivacy Richtlijn zorgen ervoor dat marketeers voor een uitdaging staan. Met de recente beslissingen van browsers zoals Chrome, Firefox en Safari om geen cookies van derden meer te ondersteunen zorgen alleen maar voor grotere uitdagingen. Maar geen zorgen, hier bieden data-cleanrooms een goede oplossing.

Een van de belangrijkste kenmerken van data-cleanrooms is dat ze voldoen aan strenge privacy- en compliance-eisen. Dit betekent dat alle gegevens binnen de cleanroom zorgvuldig worden geanonimiseerd en ontdaan van persoonlijke of identificeerbare informatie. Bedrijven kunnen hiermee profiteren van de collectieve kracht van gegevens zonder inbreuk te maken op de privacywetgeving of de gegevensbeveiliging.

Vanuit de VIA taskforce Data schreven we mee aan een whitepaper over data-cleanrooms. In dit whitepaper wordt uitgebreid ingegaan de fases die data in een cleanroom altijd doorloopt, welke stappen je dient te nemen om te beginnen en worden voor- en nadelen belicht. Er zijn ook vier praktijkvoorbeelden in opgenomen, waaronder onze eigen DELA case.

Download het whitepaper over data-cleanrooms op deze pagina: 

VIA whitepaper data-cleanrooms

Mocht je meer willen weten, dan helpen we je graag op weg.