Het nieuwe jaar, 2024, nadert snel. En dat betekent dat de komende periode consumenten zullen kijken of hun zorgverzekering nog wel past bij hun behoeften. Voor jou als zorgverzekeraar is het dus cruciaal om deze periode in te zetten op het bereiken van potentiële nieuwe klanten en tegelijkertijd te zorgen dat huidige klanten niet overstappen.
Het aantal jaarlijkse overstappers ligt momenteel op ongeveer 6,5% (bron zorgwijzer.nl), dat zijn bijna 1 miljoen Nederlanders (ouder dan 18, dus met een eigen zorgverzekering). Deze switchgevoelige consumenten hebben verschillende redenen om van zorgverzekering te veranderen. De analisten van EDM hebben de profielen van deze overstappers geanalyseerd op basis van meer dan 150 segmentatie kenmerken zoals: leeftijd, gezinsfase, inkomen en internetgebruik. Hieruit is een doelgroep gekomen, de zorgswitchers, welke gemakkelijk kan worden ingezet voor campagnes. Wanneer je juist zoekt naar consumenten die lijken op het profiel van je huidige klanten? Geen probleem: onze analisten zorgen dan voor een look-a-like model op maat.
Het aantrekken van Zorgswitchers vereist doelgerichte marketing- en wervingscampagnes. We raden deze benaderingen aan om de doelgroep effectief te bereiken:
Direct Mail (DM): Dit blijft een krachtig kanaal om potentiële overstappers te benaderen. Via DM kun je gepersonaliseerde aanbiedingen versturen naar de juiste doelgroep, of dat nu de zorgswitchers zijn, of juist de look-a-likes van je huidige klanten. De hoge attentiewaarde, met de juiste boodschap, op het juiste moment zorgen jaarlijks voor succesvolle campagnes van zorgverzekeraars.
Custom Audiences als booster voor de DM campagnes:
Om de DM campagne nog meer impact te laten maken, kunnen we de DM selectie 1-op-1 activeren binnen online platformen Marktplaats en DPG. Zij hebben consent verkregen van de consument om op deze wijze retargeting tot stand te laten komen, waardoor het resultaat van de DM een boost krijgt. Volledig cookieless én AVG proof. In de regel is het mogelijk om tot 80% van een DM audience te bereiken via deze platformen.
Naast het aantrekken van nieuwe klanten is het behoud van bestaande klanten net zo belangrijk. Overweeg campagnes gericht op jouw huidige klantendatabase om klantloyaliteit te vergroten en te voorkomen dat ze overstappen. Of natuurlijk om ex-klanten terug te winnen. Enerzijds bieden we een helpende hand door verouderde data te verbeteren; we voegen nieuwe adressen toe van consumenten die niet meer bereikbaar zijn op het aangeleverde adres, of markeren bijvoorbeeld mensen die overleden zijn, zodat je vervelende situaties voorkomt in je campagne. Deze actuele data selectie kun je vervolgens inzetten voor DM en/of online. Dit is allemaal mogelijk binnen het Google platform. Als customer match partner helpt EDM om bestaande klanten in- of juist uit te sluiten binnen display, search en video campagnes. Met het uitsluiten van jouw klanten bespaar je enorm veel waste – en dus kosten – en zorg je ervoor dat consumenten irritatie wordt beperkt tot het minimum. Er zit immers niemand te wachten op een aanbieding om klant te worden, als je al klant bent.
Kortom, met de juiste inzichten en tactieken kun je een sterke positie innemen in de competitieve wereld van zorgverzekeringen en in no-time campagnes activeren richting de juiste doelgroep. Wil je hierover vrijblijvend in gesprek? Neem dan contact met ons op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.