Blog:
Zorgswitchers - wie zijn ze
en hoe kun je ze bereiken?

Het nieuwe jaar, 2024, nadert snel. En dat betekent dat de komende periode consumenten zullen kijken of hun zorgverzekering nog wel past bij hun behoeften. Voor jou als zorgverzekeraar is het dus cruciaal om deze periode in te zetten op het bereiken van potentiële nieuwe klanten en tegelijkertijd te zorgen dat huidige klanten niet overstappen.  

Wie zijn nu die overstappers?

Het aantal jaarlijkse overstappers ligt momenteel op ongeveer 6,5% (bron zorgwijzer.nl), dat zijn bijna 1 miljoen Nederlanders (ouder dan 18, dus met een eigen zorgverzekering). Deze switchgevoelige consumenten hebben verschillende redenen om van zorgverzekering te veranderen. De analisten van EDM hebben de profielen van deze overstappers geanalyseerd op basis van meer dan 150 segmentatie kenmerken zoals: leeftijd, gezinsfase, inkomen en internetgebruik. Hieruit is een doelgroep gekomen, de zorgswitchers, welke gemakkelijk kan worden ingezet voor campagnes. Wanneer je juist zoekt naar consumenten die lijken op het profiel van je huidige klanten? Geen probleem: onze analisten zorgen dan voor een look-a-like model op maat.

Hoe bereik ik deze doelgroep

Het aantrekken van Zorgswitchers vereist doelgerichte marketing- en wervingscampagnes. We raden deze benaderingen aan om de doelgroep effectief te bereiken:

Direct Mail (DM): Dit blijft een krachtig kanaal om potentiële overstappers te benaderen. Via DM kun je gepersonaliseerde aanbiedingen versturen naar de juiste doelgroep, of dat nu de zorgswitchers zijn, of juist de look-a-likes van je huidige klanten. De hoge attentiewaarde, met de juiste boodschap, op het juiste moment zorgen jaarlijks voor succesvolle campagnes van zorgverzekeraars.

Custom Audiences als booster voor de DM campagnes:
Om de DM campagne nog meer impact te laten maken, kunnen we de DM selectie 1-op-1 activeren binnen online platformen Marktplaats en DPG. Zij hebben consent verkregen van de consument om op deze wijze retargeting tot stand te laten komen, waardoor het resultaat van de DM een boost krijgt.  Volledig cookieless én AVG proof. In de regel is het mogelijk om tot 80% van een DM audience te bereiken via deze platformen.

klantbehoud

Naast het aantrekken van nieuwe klanten is het behoud van bestaande klanten net zo belangrijk. Overweeg campagnes gericht op jouw huidige klantendatabase om klantloyaliteit te vergroten en te voorkomen dat ze overstappen. Of natuurlijk om ex-klanten terug te winnen. Enerzijds bieden we een helpende hand door verouderde data te verbeteren; we voegen nieuwe adressen toe van consumenten die niet meer bereikbaar zijn op het aangeleverde adres, of markeren bijvoorbeeld mensen die overleden zijn, zodat je vervelende situaties voorkomt in je campagne. Deze actuele data selectie kun je vervolgens inzetten voor DM en/of online.  Dit is allemaal mogelijk binnen het Google platform. Als customer match partner helpt EDM om bestaande klanten in- of juist uit te sluiten binnen display, search en video campagnes. Met het uitsluiten van jouw klanten bespaar je enorm veel waste – en dus kosten – en zorg je ervoor dat consumenten irritatie wordt beperkt tot het minimum. Er zit immers niemand te wachten op een aanbieding om klant te worden, als je al klant bent.

Kortom, met de juiste inzichten en tactieken kun je een sterke positie innemen in de competitieve wereld van zorgverzekeringen en in no-time campagnes activeren richting de juiste doelgroep. Wil je hierover vrijblijvend in gesprek? Neem dan contact met ons op.