Fysieke winkels weer open maar hoe haal je als retailer deze klanten weer naar de winkelvloer?

07 mei 2021
artikel-winkels-open-detail.jpg

Winkeliers hoeven hun klanten niet langer naar de webshop te verwijzen of ze op afspraak te ontvangen voor vooraf geplande aankopen. Niet iedere consument voelt zich thuis in online shoppen en het maken van een afspraak kan als een grote barrière voelen. Daarmee bleef de omzet van retailers achter. Nu de winkels weer open mogen, zijn de klanten weer van harte welkom. En dat willen winkeliers maar wat graag vertellen.

Consumenten bereik je anno 2021 met gerichte, en bij voorkeur gepersonaliseerde, communicatie. Waarbij je als marketeer meerdere online kanalen (e-mail, social media en display) kunt gebruiken. En dit zelfs kunt combineren met offline media (TV, radio, Out of Home, direct mail en gedrukte media). Wanneer je als retailer beschikt over klantgegevens van winkelende klanten, bijvoorbeeld door een loyaliteitsprogramma, of webshop bezoekers kun je deze gemakkelijker bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief indien je het e-mailadres hebt of een direct mail wanneer je over het huisadres beschikt. Daarnaast kun je door middel van CRM onboarding deze groep klanten uitstekend op diverse online media herkennen en met een gerichte boodschap in je winkel uitnodigen.

De retail branche heeft een moeilijke periode achter de rug. Mede daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in wat jouw online marketing budget aan omzet in de webshop en fysieke winkels oplevert. Kortom, je wilt inzicht in jouw Return On Advertising Spend (ROAS). Door de campagnes op platformen zoals Facebook, Google, Marktplaats en diverse uitgevers te verbinden aan offline kassatransacties brengt EDM jouw ROAS gedetailleerd in kaart. Een mooi voorbeeld hiervan is HEMA die, met hulp van EDM, Google Store Sales gebruikt om de impact van Google Ads op de winkelomzet te evalueren.

Het belang van ROAS rapportages wordt door Google bevestigd. Zij bieden deze rapportages, met EDM als Trusted Data Partner, graag aan als service bij hun belangrijkste retail relaties.

Klanten zijn dus weer welkom in de winkel. Nu is het aan de retailers om deze klanten na een lange periode vol hindernissen weer terug op de winkelvloer te krijgen. Daarvoor zul je als marketeer jouw doelgroep efficiënt moeten te benaderen, met de juiste boodschap, op het juiste tijdstip en op de juiste plek. EDM kan je hierbij ondersteunen. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op en we vertellen je graag meer.

Relevante cases