Laat jouw Black Friday boodschap écht landen met Customer Match! Ontdek meer >

Hoe HEMA, met de hulp van EDM, Google Store Sales gebruikt om de impact van Google Ads op de winkelomzet te evalueren

detail-case-hema.jpg

HEMA

Om omnichannel doelstellingen te behalen maakt hema gebruik van diverse innovatieve oplossingen. Door de samenwerking met EDM en Google is HEMA in staat om de impact van Google advertenties meetbaar te maken en toe te schrijven aan de winkelomzet

 

De uitdaging

 

HEMA is een Nederlandse keten van warenhuizen met een klantenbestand van omnichannel winkelaars. Met meer dan 750 winkels en de ambitie om de meest optimale omnichannel ervaring te bieden, is het voor HEMA essentieel om een volledig beeld te krijgen van zowel de online als offline verkoop.

[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]

De aanpak

Om de omnichannel doelstellingen te behalen maakte HEMA al gebruik van innovatieve oplossingen, waaronder het implementeren van lokale strategieën met Google Local Inventory Ads en het vergroten van het aantal bezoekers met Google Store Visits. De volgende stap is het activeren van Google Store Sales in online campagnes zodat de winkelketen de klantbetrokkenheid kan toeschrijven aan winkelaankopen. 

De samenwerking met EDM

Voor het onboarden van de data werkte HEMA samen met Google datapartner EDM. Hierdoor kon Store Sales eenvoudig worden geïmplementeerd en was er voortdurende ondersteuning. Het volledig geoptimaliseerde proces zorgde tevens voor geavanceerde meetmogelijkheden en een continue optimalisatie.

[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]

De resultaten

Door de samenwerking met EDM is de winkelketen in staat om de impact van Google advertenties meetbaar te maken en deze toe te schrijven aan de winkelomzet. HEMA zag een return on ad spend (ROAS) van 16,7:1, wat betekent dat voor iedere online geïnvesteerde euro zo’n €16,70 offline werd gegenereerd. Door deze uitgebreide analyse is de omnichannel ROAS 167% hoger dan wanneer er alleen naar het online aanbod gekeken wordt.

Meer cases

Meer weten over CRM onboarding?