Hoe Intergamma met partner EDM Google store sales measurement gebruikt om een hogere ROAS te bereiken

case-intergamma-detail.png

Intergamma

Met de ambitie om de grootste omnichannel DIY retailer in de Benelux te worden, was het voor Intergamma cruciaal om het effect van digitale media op on- en offline verkopen te meten. Door de partnership met EDM en Google is Intergamma in staat om het effect van Google Ads te meten en de Return On Advertising Spend te verhogen.

De uitdaging

 

Met meer dan 400 bouwmarkten en de ambitie om de grootste omnichannel retailer in de Benelux te worden, was het voor Intergamma cruciaal om het effect van digitale media op de online en offline verkoop te meten. Dit was belangrijk omdat het merendeel van de verkoop in de winkel plaatsvindt, en sommige belangrijke producten niet vaak online worden gekocht. Een blik op de online verkoopresultaten bood onvoldoende business case om actiever op deze categorieën te adverteren. Om het effect van Google Ads te evalueren, werden de winkelverkopen gemeten.

[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]

De aanpak

Intergamma maakte al optimaal gebruik van winkelbezoeken voor het verkrijgen van inzichten, maar ze waren op zoek naar een oplossing die beter aansloot bij hun zakelijke doelstelling (verkoop) én die meer inzichten op categorieniveau zou bieden. Met behulp van Store Sales Measurement was het mogelijk om de klantbetrokkenheid van Google media toe te schrijven aan winkelaankopen.

De samenwerking met EDM

Na een handmatige test-upload werkte Intergamma met datapartner EDM om het uploadproces volledig te automatiseren en tevens voortdurende optimalisaties van de data mogelijk te maken.

[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]

De resultaten

De resultaten verschilden aanzienlijk per land, merk en categorie, wat voor Intergamma zinvolle inzichten opleverden. De totale Return On Advertising Spend (ROAS) was 11x hoger wanneer de winkelverkopen werden meegerekend dan wanneer alleen naar de online verkopen werd gekeken. Bovendien resulteerde 81% van de winkelbezoeken in een winkelaankoop. Vanwege deze sterke resultaten, is Intergamma van plan deze verkoopgegevens te integreren in haar Smart Bidding-strategieën en hebben zij lokale advertenties opgenomen in hun digitale strategie.

Laurens Miedema - CMO bij GAMMA:
"Google's store sales oplossing geeft ons zakelijk meer richtlijnen over in welke categorieën en kanalen we verder kunnen investeren om de totale verkoop te stimuleren."

Meer weten over Customer Match? Lees dan hier over de kracht van offline data in je online marketingstrategie

Meer cases