Winkeliers hoeven hun klanten niet langer naar de webshop te verwijzen of ze op afspraak te ontvangen voor vooraf geplande aankopen. Niet iedere consument voelt zich thuis in online shoppen en het maken van een afspraak kan als een grote barrière voelen. Daarmee bleef de omzet van retailers achter. Nu de winkels weer open mogen, zijn de klanten weer van harte welkom. En dat willen winkeliers maar wat graag vertellen.
Consumenten bereik je anno 2021 met gerichte, en bij voorkeur gepersonaliseerde, communicatie. Waarbij je als marketeer meerdere online kanalen (e-mail, social media en display) kunt gebruiken. En dit zelfs kunt combineren met offline media (TV, radio, Out of Home, direct mail en gedrukte media). Wanneer je als retailer beschikt over klantgegevens van winkelende klanten, bijvoorbeeld door een loyaliteitsprogramma, of webshop bezoekers kun je deze gemakkelijker bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief indien je het e-mailadres hebt of een direct mail wanneer je over het huisadres beschikt. Daarnaast kun je door middel van CRM onboarding deze groep klanten uitstekend op diverse online media herkennen en met een gerichte boodschap in je winkel uitnodigen.
De retail branche heeft een moeilijke periode achter de rug. Mede daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in wat jouw online marketing budget aan omzet in de webshop en fysieke winkels oplevert. Kortom, je wilt inzicht in jouw Return On Advertising Spend (ROAS). Door de campagnes op platformen zoals Facebook, Google, Marktplaats en diverse uitgevers te verbinden aan offline kassatransacties brengt EDM jouw ROAS gedetailleerd in kaart. Een mooi voorbeeld hiervan is HEMA die, met hulp van EDM, Google Store Sales gebruikt om de impact van Google Ads op de winkelomzet te evalueren.
Het belang van ROAS rapportages wordt door Google bevestigd. Zij bieden deze rapportages, met EDM als Trusted Data Partner, graag aan als service bij hun belangrijkste retail relaties.
Klanten zijn dus weer welkom in de winkel. Nu is het aan de retailers om deze klanten na een lange periode vol hindernissen weer terug op de winkelvloer te krijgen. Daarvoor zul je als marketeer jouw doelgroep efficiënt moeten te benaderen, met de juiste boodschap, op het juiste tijdstip en op de juiste plek. EDM kan je hierbij ondersteunen. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op en we vertellen je graag meer.
Benieuwd naar onze tips hoe jij de datakwaliteit binnen jouw organisatie kan verhogen? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Vragen over ons of onze diensten? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Benieuwd hoe jouw organisatie hogere conversies kan behalen met eigen klantdata? Laat je gegevens achter en bekijk direct het volledige whitepaper.
Ben je verantwoordelijk voor het werven van nieuwe klanten? Gebruik je data in je campagnes? Gebruik dan SMART Audience Builder en converteer in slechts een paar kliks tot 600% beter dan voorheen.
De SMART Audience Builder is een easy to use Cloud-tool dat organisaties de mogelijkheid biedt om kennis en inzichten toe te passen op hun eigen marketingdata, om zo conversies te verhogen. Laad iedere vorm van eigen CRM-data (Postcode Huisnummer Toevoeging, E-mail, Telefoon) in de tool en haal extra inzichten uit eigen data. Door de automatische koppeling aan diverse verschillende kennis en intelligentiebronnen kan je kenmerkselecties en voorspelmodellen toepassen om zo de meest effectieve doelgroepen klaar te zetten voor activatie. Hierbij blijf je gedurende het gehele proces in controle over je eigen data.
Nieuwe relevante consumenten benaderen die echt geïnteresseerd zijn in jouw propositie of product? EDM helpt organisaties inzicht te creëren in bestaande klantgroepen, dat vervolgens kan worden ingezet om potentiële nieuwe klanten te vinden binnen Nederland.
Met Audiences analyseren we de doelgroep op basis van historische gegevens en gegevens van huidige klant(segment)en. Dit resulteert in een doelgroepprofiel en kanaalvoorkeuren. Vervolgens stellen we doelen voor de alle gewenste kanalen (Direct Mail, DPG media, Marktplaats, telefoon en inserting). Met toegang tot uitgebreide consumentendatabases worden de beste audiences samengesteld op basis van diverse socio-demografische gegevens, lifestylekenmerken of geavanceerde look-a-like modellen. Hiermee worden de best mogelijke audiences opgesteld en geactiveerd, wat gemiddeld resulteert in een verdubbeling van conversies.
De Automotivebase 2.0 is ontwikkeld doormiddel van 10 jaar onderzoek naar alle voertuigtransacties in Nederland, waarbij de berijder centraal stond. Hierdoor hebben wij niet alleen inzichtelijk welke huishoudens nu, of in de nabije toekomst, in de markt zijn voor een nieuwe auto. Maar ook het profiel van deze huishoudens. Pas deze kennis toe binnen jouw huidige audiences, verbeter je rendement op first-party data. Activeer deze segmenten in nieuwe kanalen, activeer look-a-like profielen of automotivetypes, om zo jouw ROI te maximaliseren.
Een integrale klantwervingsoplossing. De bewezen methode voor effectieve data gedreven marketing.
Voor iedere organisatie is werving van nieuwe klanten cruciaal. Hiervoor moeten wervingscampagnes zo effectief mogelijk worden ingericht. Dat betekent: de juiste doelgroep benaderen via de juiste kanalen, op een data gedreven manier. EDM heeft een bewezen methode voor data gedreven marketing, wat zich uit in een iteratief proces bestaande uit 6 stappen:
EDM analyseert de bestaande klantendatabase en zorgt dat deze correct en actueel is. Verbetert de kwaliteit van inkomende leads en analyseert deze om inzicht te krijgen in: “wie is de klant?”. Vervolgens wordt geïnventariseerd welke kanalen al worden ingezet, welke extra kanalen toegevoegd kunnen worden en hoe dit zo optimaal als mogelijk kan worden ingericht. Dit resulteert in verbetering en meetbaarheid van conversies en effectiviteit. Wat als input dient voor re-work van non-conversies en continue optimalisatie van wervingscampagnes.